Nu 2015 nadert, worden de jaarplannen ontwikkeld, bijgeschaafd, of zelfs afgestoft. De communicatiestrategie wordt tegen het licht gehouden en gewogen: doen we de goede dingen en doen we dingen goed? Maar, wat is de waarde van het communicatieplan? Een verzameling abstracte begrippen die sterk het risico lopen om in de la te eindigen. Daarom een pleidooi voor een fundamentele verandering. We laten de middelen niet volgen uit het plan, maar het plan uit de middelen.
En welk middel is hiervoor meer geschikt dan de nieuwsbrief. En wel omdat de nieuwsbrief:
- je aan tafel helpt;
- over de business gaat;
- keuzes maakt en
- de menselijk maat hanteert.
Helpt je aan tafel
Wanneer je als communicatieprofessional wilt praten over communicatieplannen is het grote deel van de mensen in het primaire proces waarschijnlijk niet heel enthousiast. Als je komt met het aanbod om het verhaal van de manager, divisie, productgroep via de nieuwsbrief in de spotlight te zetten, is er ongetwijfeld tijd voor je. Met een kort interview. Fotootje erbij. En weet je, als je dan toch aan tafel zit, bespreek dan de waarde van het verhaal voor de hele organisatie. Pluis goed uit waar zijn of haar business over gaat, wat zij/hij van belang vindt. Zo leer je de business kennen via je interne stakeholders, met de nieuwsbrief als deuropener.
Gaat over de business
Heb je ooit een nieuwsbrief in de la gezien? Vergelijk dit eens met al die rapporten en plannen die zijn geschreven. De nieuwsbrief gaat ergens over. Over maatschappelijke ontwikkelingen die van belang zijn voor de organisatie, over de mensen die er werken, over producten en diensten die de organisatie biedt. In essentie gaat de nieuwsbrief over de vele facetten van de business! Relevant en actueel.
Maakt keuzes
Wanneer je een nieuwsbrief opstelt, moet je keuzes maken. Belangrijke keuzes. Wat zet je bovenaan en hoe presenteer je dit? Welke onderwerpen doen mee en welke niet? En het gaat dan vooral om de argumenten achter de keuzes - het waarom. Zo breng je focus aan. Door met collega’s te praten over wat bovenaan moet en wat niet. En als iemand zich miskend voelt, omdat zijn of haar onderwerp te laag staat, laat maar vertellen waarom. De keuzes geven de communicatie in de praktijk vorm, omdat je moet bepalen wat je over de organisatie vertelt.
Hanteert de menselijke maat
De nieuwsbrief bevat verhalen over wat de organisatie doet en toevoegt. Verhalen van de mensen die er werken of die door de organisatie geraakt worden. Deze menselijke maat, deze verhaallijnen vanuit de ‘kleine’ belevenissen, maken de nieuwsbrief leesbaar en aansprekend. Dit in tegenstelling tot grote abstracte spiegelingen over beleid die je vindt in de plannen.
Kortom
Plannen maken moet. Het zorgt voor richting en samenhang. Maar doe het in ‘nieuwsbrief-stijl’. Denk en werk vanuit de mensen met wie je werkt, communicatie moet hen immers ondersteunen. En richt je op de business, niet op communicatie. Zo krijg je de inhoudelijke focus die je nodig hebt om bij te dragen aan de organisatiedoelstellingen. Maak heldere keuzes in wat je wel en niet doet en motiveer ze. En vertel je plan vanuit de menselijke maat. Niet vanuit de grote abstracte begrippen. Zo krijg je een plan waar de organisatie iets mee kan en jij in het verlengde daarvan ook. En nog een voordeel, als het plan gereed is, kun je er zo een nieuwsbrief van maken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!