Dit lijkt een rare opening voor een iemand die al jarenlang propageert dat merken met name gemaakt worden door gedrag. Maar uiteindelijk koop je niet het gedrag maar het product, tenzij je in de dienstverlening zit en dan is het gedrag het product.
Het wordt vaak als een strijd gezien, de afweging tussen sales en branding. Onderzoek en praktijk laten zien dat dit helemaal geen afweging is. Juist door branding gaat zelfs de korte termijn sales omhoog. Althans al je het merk-waardig doet.
Het is crisis en marketingbudgetten staan zwaar onder druk. Steeds meer bedrijven zijn hard op zoek naar andere, liefst goedkopere manieren om reclame te maken. Mede daarom zijn wij allemaal bekend geworden met die irritante advertenties die je achtervolgen op het internet.
Het zijn moeilijke tijden en dus smachten we allemaal naar licht aan het eind van de tunnel. En voor mensen wiens bedrijf of baan op de tocht staat is dit ook te hopen. Maar voor het marketingvak zou het goed zijn als de schrale jaren nog wat voortduren.
Afgelopen week mocht ik dagvoorzitter zijn op het jaarlijkse Versevent waar de Versmarketeer van 2012 werd bekendgemaakt. Een mooi event waar ruim 250 mensen op af gekomen waren. Achteraf was een veel groter aantal meer dan terecht geweest.
Vorige week is Nationale Nederlanden 2e geworden bij de NIMA Internal Branding Jaarprijs 2011. Etos kaapte de prijs net voor hun neus weg. Maar ze hebben wat mij betreft ook gewonnen. Niet alleen omdat ze terecht finalist waren, maar ook omdat ze mijn hart hebben veroverd. En waarschijnlijk niet alleen van mij maar ook van anderen.
Internal Branding is een onderwerp dat inmiddels de experimentele fase voorbij is. Het ‘kind’ is opgestaan en wordt nu volwassen. In de ‘S’-curve is het door de pioniersfase van trail & error heen gekomen. Natuurlijk, net als bij external branding, er zijn goede en slechte praktijkvoorbeelden en zinnige en onzinnige inzichten. Maar volwassen zijn betekent vooral het hebben van onderscheidingsvermogen om te zien wat goed is en wat niet.
De merkvoorkeur van Hi! is in drie jaar tijd bijna verdrievoudigd. Het merk heeft zowel een hoge externe Net Promotor Score (NPS) als een hoge interne score, iets dat in deze branche zeer uitzonderlijk is. En ook de omzet van Hi is in drie jaar tijd enorm gegroeid. Geen wonder dat MTV voor de lancering van haar mobiele propositie Hi als partner heeft uitgekozen. Het geheim van het succes? Internal Branding! Onderzoek laat zien dat alle medewerkers ‘hun’ merk gebruiken als kompas in hun dagelijkse werk.
Heb je onderzoek gedaan, of praktijkervaring waarin bewezen wordt dat Internal Branding daadwerkelijk vruchten afwerpt, laat het weten. Het NIMA Internal Branding expertplatform verzamelt alle bewijzen voor in een boekwerk en een bijeenkomst.
Steeds vaker wordt het begrip marketing in verband gebracht met discutabele en onmaatschappelijke activiteiten. Zo was vorige week de farmaceutische industrie weer eens in het nieuws omdat marketing de regels slinks had overtreden en allerlei websites had gemaakt om patiënten rechtstreeks naar medicijnen te lokken. Fout, fout, fout.