Internal Branding A, B, C

Internal Branding is een onderwerp dat inmiddels de experimentele fase voorbij is. Het ‘kind’ is opgestaan en wordt nu volwassen. In de ‘S’-curve is het door de pioniersfase van trail & error heen gekomen. Natuurlijk, net als bij external branding, er zijn goede en slechte praktijkvoorbeelden en zinnige en onzinnige inzichten. Maar volwassen zijn betekent vooral het hebben van onderscheidingsvermogen om te zien wat goed is en wat niet.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wat niet goed is, is de misvatting (of erger nog de aangewakkerde tegenstelling) dat er twee soorten van Internal Branding zouden bestaan. Eén achterlijke waarbij het gaat om 'selling the brand inside' en een verlichte versie waarbij het zou gaan om een ‘inside out’-beweging waar het externe merk bepaald wordt door de identiteit of cultuur van een organisatie. Internal Branding is noch het eerste en noch het tweede. Beide perspectieven missen namelijk datgene dat Internal Branding als concept zo uniek maakt, namelijk dat extern en intern elkaar versterken. De druk van buiten (niet te groot, maar wel aanwezig) zorgt voor impuls aan de binnenkant van de organisatie en de vice versa: de losgemakte energie van binnen zorgt voor impulsen om op de markt uniek en authentiek te zijn. Internal Branding is dus één proces waar groei van de organisatie en groei van de marktwaarde samen gaan.

Kennisoverdracht is in deze volwassenfase van Internal Branding van belang. Ik verbaas me daarom dat Internal Branding in de marketingpraktijk nu volop gebezigd wordt, maar dat het nog nauwelijks onderdeel is van marketingopleidingen. Er wordt dan geroepen dat het nog niet bewezen is. Dit lijkt mij een raar argument dat er toe leidt dat nieuwe marketeers de markt opkomen met de kennis van gisteren. Temeer ook omdat er niet alleen werkende praktijkvoorbeelden zijn, zoals de laats op molblog door mij gememoreerde Hi case, maar ook omdat diverse onderzoeken al aangetoond hebben dat een zogeheten 'brand orientation' leidt tot betere business resultaten. Dan gaat het ook niet alleen om gedrag, maar ook om invloed op de strategie en proposities. Kortom met 'het merk als kompas' verdien je geld. Het wordt dus tijd dat ook opleidingland Internal Branding serieus gaat nemen en als voorzitter van de NIMA Internal Branding Expertgroep moet ik er natuurlijk voor strijden dat NIMA hierin het goede voorbeeld geeft. Internal Branding moet dus per direct onderdeel worden van NIMA A, B en C. Vind je dit ook, laat het in een reply weten op mijn blog of op de LinkedIn Group Internal Branding om mijn case richting NIMA te supporten. De Nederlandse universiteiten en Hogescholen geef ik voorlopig nog maar even op….

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie