Nationale Nederlanden verdient een dikke pluim

Vorige week is Nationale Nederlanden 2e geworden bij de NIMA Internal Branding Jaarprijs 2011. Etos kaapte de prijs net voor hun neus weg. Maar ze hebben wat mij betreft ook gewonnen. Niet alleen omdat ze terecht finalist waren, maar ook omdat ze mijn hart hebben veroverd. En waarschijnlijk niet alleen van mij maar ook van anderen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

We zitten namelijk met z’n allen in een vertrouwenscrisis. De perceptie is dat financiële instellingen het gedaan hebben en dat verzekeraars, met hun woekerpolissen, van het ergste soort zijn. Als je daar nog werkt durf je dat op een verjaardag echt niet meer te zeggen. De code schijnt te zijn om aan te geven dat je in de ‘zakelijke dienstverlening’ werkt.

Het is dus van groot belang dat verzekeraars aan de slag gaan met hun beschadigde imago. Interessant is dat er twee routes worden gevolgd. Allereerst de traditionele reklamische route van een mooi nieuw verhaal verzinnen en vertellen (laten we dit de Aegon route noemen) en de nieuwe route van het herontdekken van traditionele waarden van binnenuit en dit voorzichtig uitdragen. Wat mij betreft noemen we dit vanaf nu de Nationale Nederlanden route.

Aegon is vol bombarie ‘eerlijk over’ gaan roepen, terwijl horden mensen nog met woekerpolissen van Aegon zitten opgescheept. Waaronder, zoals ik al eerder heb opgebiecht, ikzelf. Nationale Nederlanden heeft besloten van binnen uit te werken aan de (niet sexy) waarde ‘betrouwbaar’. Dit om ook eigen medewerkers allereerst weer gevoel met de organisatie en haar wortels te geven. Uit de gloedvolle presentatie van Marije Scholma, Manager Interne Communicatie van Nationale Nederlanden, voor de NIMA Internal Branding Jaarprijs kwam naar voren hoe gedecideerd en integraal dit is aangepakt. Veel verderstrekkend dan wij tot nu toe vanaf buiten hebben waargenomen. Het sprak me aan dat NN in de veelheid van dingen die zij moeten oppakken met name klagende klanten hun echte betrouwbaarheid willen laten ervaren. Uit ervaring weet ik dat hier bij andere verzekeraars nog veel te verbeteren valt.

Nationale Nederlanden geeft ook eerlijk toe dat op het gebied van productvoorwaarden nog veel te verbeteren valt en dat zij ook een manier moeten vinden om de juiste tussenpersonen te vinden die passen bij waar Nationale Nederlanden voor staat en juist daarom hun eigen onafhankelijkheid krachtig invullen.
Puntje van aandacht is wat mij betreft dat ik de van binnenuit aanpak in de external branding nog onvoldoende gevoeld heb. Ik heb er nu bewust naar gekeken en ervaar dat er nog te veel van de ouderwetse borstklopperij inzit. Al was het maar omdat het te gepolijst overkomt met schitterende zinsconstructies. Dat maakt dat het bij mij gemaakt en daarmee ongeloofwaardig overkomt. Het mag wat mij betreft meer ‘overtuigd bescheiden’ zijn. Zoals Marije in haar presentatie.
Misschien een aardige uitdaging voor reclamebureaus om hier de juiste snaar te vinden, zonder door te schieten in de bekende reflexen van overdrijven.

Hiernaast roep ik Aegon op de handschoen op te pakken en volgend jaar te laten zien dat ook zij van binnenuit echt bezig zijn met het waarmaken van hun belofte. De NIMA Internal Branding Jaarprijs 2012 is nu al veelbelovend.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie