Laat de recessie nog maar even duren

Het zijn moeilijke tijden en dus smachten we allemaal naar licht aan het eind van de tunnel. En voor mensen wiens bedrijf of baan op de tocht staat is dit ook te hopen. Maar voor het marketingvak zou het goed zijn als de schrale jaren nog wat voortduren.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Natuurlijk is er het gezonde effect van het scheiden van het kaf en het koren. Zware jaren zorgen dat gezonde loten blijven bestaan en wildgroei verdwijnt. Maar dit fenomeen is niet waarom ik als marketeer hoop dat de schrale jaren nog even voortduren voor ons vak. Het gaat om iets fundamentelers. In de huidige voortdurende crisis met inmiddels de triple of quadruple dip is ons land ongeveer tot stilstand gekomen. Waar wij in het verleden door onze grote broer Duitsland uit het moeras werden getrokken, hebben ze ons dit keer achtergelaten. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we dit aan onszelf te wijten hebben. Als we trendwatcher Bakas mogen geloven zijn we hard op weg een slaapland te worden, omdat we vergeleken met andere, veelal opkomende landen, star en lui zijn geworden. En….helaas geldt dit absoluut voor de Nederlandse marketeer. Echt vernieuwende proposities zijn op één hand te tellen, in alle communicatie lijkt de prijs de overhand te hebben en het aantal me too’s neemt hand over hand toe.

De recessie maakt dat we of klagend ten onder gaan of dat we weer creatief moeten worden. Dit zou de uitdaging moeten zijn waar de marketeer van nu zich in vastbijt. Niet klagen dat marketing onvoldoende gewaardeerd wordt en geen rol speelt in de boardroom (kortom hard roepen dat je kaas gepikt is en dat dat oneerlijk is), niet klagen dat klanten ineens ander gedrag vertonen (dus niet meer sms’en en bellen maar what’s appen) maar handen uit de mouwen en het voortouw nemen in het heruitvinden van Nederland. Van de politiek en de banken moeten we het blijkbaar niet hebben, dus dan maar van de marketeer! En laten de marketingbladen, congressen en fora daar dan over gaan. Over nieuwe ideeën, elkaar helpen, stimuleren, inspireren, durven doen, heerlijk falen en ook successen scoren. Laat de marketeer de mol zijn die heel Nederland omspit, daarom heet dit forum toch Molblog! Het is een aanlokkelijk perspectief, een nieuwe dynamiek en elan in Nederland aangewakkerd door marketeers!

En laten we dan niet alleen zeggen, maar ook doen. Dus laten we meteen een uitdaging bij de kop nemen. De bouwsector ligt op zijn gat en ik hoor steeds meer dat de politiek de bouw moet stimuleren. Als marketeer vraag ik mij oprecht af of dit wijsheid is. Einstein zei al dat je de problemen van vandaag niet met de antwoorden van gisteren kan oplossen. Laten we dus eens heel anders naar de situatie kijken, als marketeer. Wat zien we gebeuren in de sector, en dan met name in de werksituaties van bedrijven? Door de technologische ontwikkelingen en de cultuuromslag naar eigenaarschap hebben we minder kantoorruimte nodig. En dus veel leegstand. En in de bouwsector zelf weten ze het antwoord niet, al zijn enkelen in de branche (bijvoorbeeld projectontwikkelaar Blauwhoed) al wel echt met de oplossingen van morgen bezig. En dat levert dan ook meteen op. Maar het is nog veel te weinig!

Met veel plezier zag ik afgelopen week toen ik bij Seats2Meet een workshop positioneren kwam geven dat het daar stampvol was. Seats2Meet is wat mij betreft echt een voorbeeld van Nederlands marketing ondernemerschap waar we trots op mogen zijn. En Seats2Meet biedt niet alleen maar (goedkope) werkplekken, want dat kan iedereen. Dan kun je ook bij Starbucks of het DE café gaan zitten. Seats2Meet heeft een filosofie. Je kunt betalen voor een ruimte in geld, maar in de ‘open’ gebieden betaal je niet met geld maar met intellectueel vermogen. Je geeft dus aan waar je goed in bent en als mensen die daar ook zitten je iets willen vragen dan is dat je betaling voor je plekje bij Seats2Meet. Mooie samenwerkingen en boeiende gesprekken bij de vleet. En in die plezierige ‘buzz’ van nieuw denken voelen ondernemende mensen (wat niet hetzelfde is als ondernemers, want iedereen kan ondernemend denken) zich thuis. En daardoor willen bedrijven er weer graag vergaderen, et cetera. Het zou me niks verbazen als ‘seats2meeten’ een werkwoord wordt net als Googlen. En het leuke is dat het concept er zelf weer voor zorgt dat er nieuwe concepten komen. Kruisbestuiving heette dat vroeger, er is nu vast een hippere term voor. Ook van 2theloo ga ik glimmen van trots, zeker toen ik ze in Barcelona tegenkwam. Het kan dus wel!

Ik roep iedere zichzelf respecterende marketeer hierbij op om met ideeën en concepten te komen hoe wij bouwend Nederland weer aan het werk krijgen en ons gebouwenoverschot vernieuwend kunnen benutten.. Ik verheug me erop om komende periode de ideeën te lezen op Molblog. Of ze nu ontstaan zijn bij Seats2Meet of op de 2theloo, of gewoon zoals deze blog vanuit de huiskamer met mijn kids om me heen aan de slag op andere beeldschermen. Want wij marketeers laten ons toch niet de kaas van het brood eten door zoiets als een crisis???

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie