Vorige week was voor de 2e maal de NIMA Internal Branding Jaarprijs uitreiking. In 2010 won het St Fransicus Gasthuis, dit jaar werd zij in het AD uitgekozen tot het beste ziekenhuis van Nederland. Opnieuw een mooi bewijs dat binnen beginnen leidt tot buiten winnen. Dit jaar was de gemiddelde kwaliteit van de inzendingen nog hoger. De jury besloot 2 finalisten te selecteren die beiden winnaar- waardig waren, Etos en Nationale Nederlanden. Na twee indrukwekkende presentaties werd uiteindelijk Etos overtuigend door het publiek verkozen tot winnaar.
Het goede nieuws is dat er steeds meer kwalitatieve voorbeelden zijn van sterke Nederlandse staaltjes Internal Branding. De spreiding over branches is ook iets om blij van te worden. In de finale vorig jaar een telecomprovider (Hi), een energieleverancier (Eneco), een foodservice leverancier (Deli XL) en dus een ziekenhuis. Dit jaar een verzekeringsconcern en een drogisterijketen. Als één van de grondleggers van Internal Branding in Nederland ben ik hier trots op. Toen ik 10 jaar geleden begon verklaarden veel mensen Internal Branding tot een hype. Niets is minder waar. De vele praktijkvoorbeelden en het feit dat ons boek Internal Branding in de praktijk inmiddels de 5e druk heeft gezien, tonen aan dat er behoefte is in de markt. Een markt die vraagt om het waarmaken van verwachtingen en steeds meer de balen heeft van loze beloftes.
Het slechte nieuws dat veel marketeers inclusief de marketingbladen blijven focussen op alleen het maken van sexy beloftes. Dit bleek ook uit de mijns inziens lage opkomst van de NIMA Internal Branding Jaarprijs. Ook bleken er veel meer communicatieprofessionals en hrm-ers aanwezig dan marketeers. Niet alleen is dit een gemiste kans, het baart mij ook zorgen. Er zijn in Nederland 3 beroepen die geassocieerd worden met het maken van loze beloften, namelijk de politicus, de autoverkoper en de marketeer. Op feestjes durf je haast niet meer te vertellen dat je marketeer bent. Terwijl marketing niets anders betekent dan gericht zijn op de markt en daar kan toch niet iets mis mee zijn. Volgens mij is de essentie van marketing verwachtingen wekken en die verwachtingen ook waarmaken. Natuurlijk moeten die verwachtingen aantrekkelijk en onderscheidend zijn, maar ze moeten ook bij je passen anders maakt je ze nooit van je leven waar.
Dus roep ik marketeers op zich aan te sluiten bij het gedachtegoed van Internal Branding. Want met Internal Branding standaard in onze marketingmix laten wij imagotechnisch politici en autoverkopers ver achter ons.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!