Wat zijn de belangrijkste trends en aandachtspunten voor intranet in 2011? Jane McConnell deed, net als de afgelopen 4 jaar, uitgebreid onderzoek. Uit de onderzoeksresultaten komen 5 overduidelijke trends naar voren. Deze ‘megatrends’ herdefiniëren de rol van intranet in organisaties en hebben grote impact op de manier waarop mensen werken. In dit artikel zet ik ze op een rij.
Socialemediacodes, ofwel: richtlijnen voor sociale media, zijn een 'trending topic' in ons vakgebied. Ik hoor van steeds meer organisaties dat ze worstelen met dit soort governance issues. Maar maken we het onszelf niet veel te moeilijk? Er zijn inmiddels immers meer dan voldoende voorbeelden om je aan te spiegelen. Zoals de online database van de Amerikaan Chris Boudreaux. Of het overzicht dat de Australische socialemediastrateeg Laurel Papworth geeft. Doe er je voordeel mee!
Voor het vijfde jaar op rij onderzoekt de Amerikaans-Franse intranetexpert Jane McConnell de trends op het gebied van intranet. Dat doet ze met een wereldwijd onderzoek: de Global Intranet Strategy Survey. Hoewel het onderzoek nog tot 30 augustus loopt, heeft ze vast een eerste analyse van de voorlopige resultaten gepubliceerd. Verplichte kost voor alle interne-communicatieprofessionals, intranetmanagers en intranetadviseurs!
De rijksoverheid vat haar richtlijnen voor (deelname aan) online communicatie door ambtenaren samen in één zin: "Wees een goed ambtenaar." Een simpel maar doeltreffend devies. En een lichtend voorbeeld. Want het rekent in één keer af met de angstige hijgerigheid en overspannen controledrang die communicatieafdelingen kenmerkt rond social media. De vraag is wel: zijn de uitgangspunten voldoende duidelijk en richtinggevend?
De Britse overheid gaat schrappen in 820 websites. Want, zo redeneert Francis Maude (minister van Kabinetszaken), veel websites kosten zoveel aan ontwikkeling en onderhoud, dat een willekeurig bezoek soms ruim 14 euro kost. Da’s veel, ja. Maar is dit wel een eerlijke kosten-batenanalyse, gebaseerd op de juiste parameters? Volgens mij niet. Het zou moeten gaan om de effectiviteit van de website in relatie tot de kosten, en niet puur om de kosten!
Initieel bezocht ik Rijksoverheid.nl met de nodig scepsis: "Eén site voor de rijksoverheid? Dat kan nooit werken." Mijn eerste indruk? Inderdaad niet positief. Een zeer algemene menustructuur, een op het eerste oog onoverzichtelijke vergaarbak aan onderwerpen. Niet best. Maar toen dook ik er dieper in. En eerlijk is eerlijk: Rijksoverheid.nl zit – in de basis – goed in elkaar. Toch zie ik cruciale verbeterpunten.
Als er het afgelopen jaar één online ontwikkeling overspannen verwachtingen heeft gewekt bij communicatieprofessionals, dan is het Twitter wel: als hongerige leeuwen storten we ons er op. Want we hebben allemaal het idee dat ‘het op Twitter gebeurt’. Maar is dat wel zo? De ‘Ultimate Twitter Study’ geeft alvast wat aanknopingspunten.