Op 31 maart lanceerde het project ONS de moeder aller overheidswebsites: Rijksoverheid.nl. Met de lancering gingen Regering.nl, Postbus51.nl, Minaz.nl, Minez.nl, Minocw.nl, Minvws.nl en Jeugdengezin.nl op zwart. De overige departementsites zijn voorlopig nog live en gaan op korte termijn over. Een aantal websites zal echter blijven bestaan. Bijvoorbeeld een website over de krijgsmacht(delen), over thema’s of campagnes. Ook voor de websites van uitvoeringsorganisaties of agentschappen zoals de Belastingdienst of Rijkswaterstaat verandert er niets.
Doelstellingen Rijksoverheid.nl
Voor Rijksoverheid.nl formuleerde ONS de volgende doelstellingen:
* vergroten van de effectiviteit en eenduidigheid;
* creëren van een overzichtelijk en herkenbaar beeld;
* verbeteren en borgen van de toegankelijkheid en vindbaarheid van informatie van de rijksoverheid.
De proef op de som: doelstellingen en realiteit naast elkaar
Op papier een mooi verhaal. Maar the proof of the pudding is in the eating. Ik toetste de meest in het oog springende van de 3 doelstellingen, ‘Verbeteren en borgen toegankelijkheid en vindbaarheid informatie rijksoverheid’, eens aan de realiteit. Want of informatie (beter) vindbaar is, daar kunnen we wat over zeggen. Daarom onderwierp ik de site aan een scenario-analyse, en voerde ik 2 scenario's uit. Een uitgebreid verslag van die toets lees je op Frankwatching.com.
Conclusie: Rijksoverheid.nl is weinig taakgericht
De conclusie van mijn toets: Rijksoverheid.nl is er nog lang niet. Hoewel het in de basis een goede, duidelijke website is, is het niet de meest taakgerichte website die ik ooit gezien heb. Er zijn meerdere lagen aan informatie die het voltooien van de taak in de weg staan. Het onderdeel Onderwerpen is erg breed; specifieke woorden missen daarin. Sowieso bevat het taalgebruik op cruciale pagina’s veel jargon. De zoekfunctie werkt goed, maar de inhoudspagina’s zijn erg uitgebreid en weinig taakgericht.
Deeplinks en zoekmachines vs navigatiestructuur
Is mijn analyse een volledig representatieve weergave van de werkelijkheid? Nee, waarschijnlijk niet. Projectdirecteur Jeroen Sprenger zei in een debat over de rijksbrede website met Rob Punselie, vorig jaar in mei, dat er bij het ontwerp van Rijksoverheid.nl rekening mee gehouden werd dat het gros van de bezoekers via zoekmachines en deeplinks komt.
Toch ontslaat je dat wat mij betreft absoluut niet van de verplichting om de navigatiestructuur zo taakgericht, helder en eenduidig mogelijk te ontwerpen. En ook al is dat - met input van maar liefst 16 websites - a hell of a job… Dat hoort er dan toch een beetje bij.
Huidige navigatiestructuur is consensusproduct: gemiste kans
Rijksoverheid.nl maakt zich er wat mij betreft met een jantje-van-leiden vanaf. Door de wat al te gemakkelijke keuze voor het angstaanjagend algemene containerbegrip ‘Onderwerpen’ om alle informatie te ontsluiten. De huidige navigatiestructuur is – daar heeft het tenminste alle schijn van – een consensusproduct: we durven geen stelling te nemen over wat voor de burgers écht belangrijk is, want dan moeten we kiezen tussen de verschillende departementen. Dus kiezen we maar helemaal niet. Gemiste kans.
Gedegen taakanalyse en aanpassing structuur zou website véél beter maken
Wat volgens mij de site ten goede zou (zijn ge)komen, is een gedegen taakanalyse. Dat kan nu nog steeds, maar het was handiger geweest als het vooraf op alle deelnemende websites de vraag was losgelaten: wat komen mensen hier nou écht doen? De huidige structuur is een zeer goede basis, maar kan veel en veel beter. Belangrijk punt is bovendien, dat de website er echt véél beter op zou worden als de doelgroep erbij betrokken zou worden. (Deze website is helemaal ontwikkeld op basis van persona's).
Uitdaging: durf één stap verder te gaan en herzie nog één keer de structuur!
Vanaf deze plek daag ik ONS uit: ga nog één stap verder. Herzie nog één keer de structuur, maar doe het nu op basis van een (meer) gedegen taakanalyse, betrek je doelgroep(en) erbij en je zult zien: het wordt een veel en veel betere site. Succes!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!