Glazen bol: de intranettrends voor 2011?

Voor het vijfde jaar op rij onderzoekt de Amerikaans-Franse intranetexpert Jane McConnell de trends op het gebied van intranet. Dat doet ze met een wereldwijd onderzoek: de Global Intranet Strategy Survey. Hoewel het onderzoek nog tot 30 augustus loopt, heeft ze vast een eerste analyse van de voorlopige resultaten gepubliceerd. Verplichte kost voor alle interne-communicatieprofessionals, intranetmanagers en intranetadviseurs!

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

5 belangrijkste voorlopige uitkomsten: de trends voor 2011?
De resultaten die verzameld zijn tot 20 augustus zijn al een beetje geanalyseerd, om vast een tipje van de sluier op te kunnen lichten. Tot dan toe hadden pakweg 300 organisaties de enquête ingevuld.

De 5 belangrijkste voorlopige uitkomsten:

Er zijn nog weinig intranetten geoptimaliseerd voor gebruik op mobiele devices (smartphone etc). Slechts 7% van de respondenten zegt dat hun intranet mobiel toegankelijk is. Wel is 24% van de respondenten bezig met pilotprojecten, of voorbereidingen aan het treffen. Maar dat is hetzelfde percentage als vorig jaar.

Sociale media rukken steeds verder op in de de interne organisatie en communicatie. 70% van de organisaties implementeerden enige vorm van sociale media, hoewel de mate van belangrijkheid ervan in de middelenmix nog wisselt. Dat is een stijging van 10 procentpunten. Van deze organisaties is 20% minder dan een jaar intern aan het werk met sociale media, en meer dan een kwart al 3 jaar of langer.

Grote organisaties kijken naar buiten: 40% zegt officiële, branded profielen of workspaces te creëren op externe platforms zoals Facebook. Maar het merendeel is nog voorzichtig. Slechts 11% van de respondenten zegt medewerkers te stimuleren om te bloggen.

Online samenwerken ('collaboration') wordt een 'self-service'-product. Tweevijfde van de 276 organisaties die blogs, wiki's of andere samenwerkingtools inzetten, bieden medewerkers de mogelijkheid om zonder hulp of tussenkomst van een helpdesk of andere afdelingen eigen omgevingen voor samenwerking in te richten. Daar staat tegenover dat tussen de 45 en 55% van de organisaties aangeeft dat alleen de afdeling IT zulke omgevingen kan inrichten en klaarzetten.

Het heeft er de schijn van dat intranet steeds meer gebruikt wordt om te starten: marktplaatsen waarbij de marktwaarde van een idee wordt gebruikt om voorspellingen te doen. 10% van de deelnemers aan het onderzoek werkt hiermee. Nog eens 7% heeft pilotprojecten lopen of is aan het plannen om te starten. Vorig jaar was slechts 3% van de organisaties hiermee bezig, en dan nog niet verder dan in de testfase. Een forse ontwikkeling, dus.

Vooronderzoek Global Intranet Strategy Survey leverde al interessante trends op
In mei van dit jaar schreef ik op CommunicatieOnline een . In dat artikel noemde ik de belangrijkste intranettrends die McConnell voor 2010 signaleert.

Doe mee aan het onderzoek en ontvang eind oktober gratis het onderzoeksrapport Global Intranet Trends 2011
In het vorige artikel riep ik intranetmanagers c.q. intranetverantwoordelijken op om mee te doen aan het onderzoek om de trends voor 2011 te achterhalen. En dat herhaal ik bij deze graag. !

Deelnemers ontvangen eind oktober gratis het onderzoeksrapport 'Global Intranet Trends for 2011'. Goede deal, want de commerciële McConnell verkoopt dat rapport normaal gesproken voor 550 euro. (En nee, ik krijg geen commissie ;-) Bureaus, consultants en zelfstandige adviseurs zijn overigens uitgesloten van deelname (vandaar: geen commissie ;-).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie