Het overgrote deel (89%) van de interne-communieafdelingen gebruikt AI bij het maken van content. Gemiddeld wordt inmiddels 15% van alle interne content gemaakt met behulp van AI, bij een kwart van de organisaties is dat tussen de 20% en 40%. Hoewel er risico’s kleven aan het gebruik van AI heeft 47% van de organisaties er nog geen beleid voor gemaakt.
Dat blijkt uit het onderzoek ‘Stand van zaken interne digitale media in Nederland’ van Evolve. Het ondervroeg daarvoor 113 verantwoordelijken voor interne communicatie. Het gaat om een terugkerend onderzoek, waarvan de laatste editie in 2021 werd gehouden, midden in coronatijd.
Een van de vragen is welk doel interne communicatieprofessionals het belangrijkst vinden. Het voornaamste doel is het vergroten van de bekendheid van de koers en strategie, op de voet gevolgd door het stimuleren van kennisdeling en het binden en boeien van medewerkers. Bij de grootste organisaties komt het stimuleren van samenwerking vaker voor als doel, bij nagenoeg alle overheidsorganisaties (90%) is binden en boeien het belangrijkste doel van interne communicatie.
Geen kpi’s
In het overgrote deel van de interne-communicatiemanagers werkt zonder KPI’s. Er zijn dus geen heldere incdicatoren waarop ze worden afgerekend. Slechts 22% heeft KPI’s, bij grotere bedrijven en bedrijven in de financiële sector worden ze vaker gebruikt. Vooral organisaties bij de overheid (9,5%), in de zorg (8%) en onderwijs, onderzoek en cultuur (8%) scoren hier zeer laag op.
Maar welke middelen zetten organisaties intern in, en voor welke doelen? Het is het meest ingezette middel is intranet, in 95% van de organisaties aanwezig. Het wordt gebruikt alle doelen van interne communicatie, maar het meest voor het bekendmaken van koers en strategie, gevolgd door het stimuleren van kennisdeling en het binden en boeien van medewerkers.
In 45% van de organisaties wordt MS SharePoint gebruikt voor intranet, bijna 10% hoger dan in 2001. De negativiteit over de kwaliteit van SharePoint is afgenomen blijkt Het scoort een 6.6 qua tevredenheid.
Bij elkaar zitten
Fysiek overleg weer helemaal terug als ‘kanaal’ vergeleken bij 2021. Het wordt ingezet voor alle communicatiedoelen en met name voor het stimuleren van kennisdeling en voor samenwerking.
Dat het niet méér wordt ingezet voor ‘bekendheid koers en strategie’ en ‘binden en boeien van mensen’ noemen de onderzoekers verrassend. Het uitleggen van complexe materie zoals koers en strategie, of bij zaken die een sterk gevoelsmatige karakter hebben zoals bij binden en boeien van medewerkers, gaan nu eenmaal makkelijker als je bij elkaar bent.
Wat ook opvalt is dat bijna de helft van de organisaties (47%) podcasts inzetten voor interne communicatie. Slechts in de helft van de gevallen wordt ingezet door de communicatieafdeling. Die vinden het bereik van podcasts te laag in verhouding tot de inspanning om ze te maken. Podcasts hebben ook de laagste gemiddelde tevredenheidsscore (5,9) van alle middelen onder Interne-communicatieadviseurs.
E-mail wordt ook relatief laag gewaardeerd, maar hebben e-mails gericht aan grote of specifieke groepen - bijvoorbeeld vanuit de directie - wél een groot bereik.
WhatsApp niet meer weg te denken als middel in interne communicatie. In 70% van de organisaties wordt WhatsApp gebruikt, terwijl dit in slechts 28% van de gevallen een formeel middel voor interne communicatie is.
Het onderzoek is hier op te vragen.