De Amerikaans-Franse intranetautoriteit Jane McConnell doet voor het vijfde jaar onderzoek naar de belangrijkste strategische thema’s rondom intranet en online samenwerken. In juni 2010 start de nieuwste enquête, maar het vooronderzoek (bedoeld om de onderwerpen van de vragenlijst te bepalen) geeft al een interessant beeld van wat er écht speelt rond intranet. 205 organisaties deden mee. De Nederlandse intranetprofessional zal veel van de thema’s herkennen. En doet er dus verstandig aan de echte enquête in de smiezen te houden.
Intranet in het dagelijks werk
70% van de ondervraagden vond het inpassen van intranet in de dagelijkse werkzaamheden zeer relevant. Dan gaat het over onderwerpen als samenwerking – het implementeren van wiki’s, discussieplatorms etc. – en het integreren van samenwerkingstools, businessapplicaties, HR- en administratiesystemen.
Rol van senior management en eigenaarschap
Het bewustzijn bij en ondersteuning door senior management is voor de ondervraagde organisaties een van de belangrijkste aandachtspunten. Datzelfde geldt voor een actieve rol voor senior management bij intranetactiviteiten. Überhaupt staan zaken als eigenaarschap (wie gaat waarover?) en rollen in het intranet(beheer) centraal.
Verbinden van mensen
Voor de deelnemers staat het verbinden van mensen op een belangrijke derde plek. Zowel door medewerkers een stem te geven (met behulp van blogs, reactiemogelijkheden, twitter-achtige applicaties en dergelijke), als door mensen daadwerkelijk aan elkaar te verbinden met behulp van sociale-netwerktools en persoonlijke pagina’s.
Strategie, governance en accountability
Er wordt duidelijk meer aandacht besteed aan de koppeling met strategische doelen en thema’s als governance. Dan gaat het om vragen als:
• Wat zijn de belangrijkste strategische principes en strategische ‘drivers’, die het intranet moet ondersteunen?
• Wat zijn daarbij de obstakels en uitdagingen?
• Welke eisen stellen de sociale aspecten van intranet aan governance?
• Welke impact hebben de sociale aspecten van intranet op onze business? En hoe meten we dat?
• Hoe kunnen we het effect van onze intranetactiviteiten überhaupt meten en evalueren?
Veranderende rollen en meer gebruiksvriendelijkheid
Veel organisaties zien rond intranet anno 2010 de rol van en de samenwerking tussen de communicatie-, HR- en IT-afdelingen veranderen. Waar zit dat in? Wat moet die nieuwe rollen worden? Hoe verandert de samenerking? Bovendien zien steeds meer organisaties het belang van een overkoepelende user experience-strategie, waarin eisen en activiteiten rondom het (monitoren en verbeteren van) gebruiksvriendelijkheid worden vastgelegd.
Verschillende typen medewerkers en de gevolgen voor intranettoegang
Ten slotte worstelt de helft van de ondervraagde organisaties met verschillende typen medewerkers. Dan gaat het bijvoorbeeld om medewerkers in de buitendienst, of op de werkvloer. Hoe betrek je hen bij intranet? Is het een oplossing om intranet mobiel en/of vanuit huis toegankelijk te maken? Of levert dat meer problemen op dan dat het oplost?
Meedoen met het Global Intranet Strategies & Trends-onderzoek?
Lees meer over hoe je je aanmeldt voor het onderzoek.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!