Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat de tech-industrie kan leren van Amerikaanse eindbazen

Een wrapup van een week waarin Nederland het middelpunt was van de internationale tech-industrie.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Het was een drukke week voor de Nederlandse digitale industrie met events waar je &;u&; tegen zegt. Een week waarin  het middelpunt van de startup-wereld was;  in de Beurs van Berlage een podium bood aan de eindbazen van Apple, Alphanet, Uber en Airbnbn; duizenden hackers overnachtten op de ;  en mijn favo techfestival ">The Next Web weer alle beloftes waarmaakte.

related partner content for mobile comes here

Een week ook waarin voorzichtig kritiek de kop op stak over de hype rond startups. Omdat startups meer energie steken in de zoektocht naar investeerders, dan dat ze zich richten op het maken van dingen die de wereld écht een stukje beter maken.

Maar al met al was het vooral een epische week die was gevuld met events die Nederland tot middelpunt maakten van de internationale tech-industrie en waarin de witte sneakers en hipster-baarden verre in de minderheid waren bij de blauwe maatpakken.

Create magic
Belangrijkste thema bij Startup Fest, is de belemmerende Europese regelgeving. Zo doet Apple’s Tim Cook een oproep om coderen een verplicht vak in het basisonderwijs te maken. &;Stay Hungry’ is zijn advies, maar op het podium is vooral voelbaar hoe Apple de afgelopen jaren is veranderd van challenger in een .

Eric Schmidt laat gelukkig zien waarom Google één van de meest innovatieve bedrijven ter wereld is. Hij voorspelt een toekomst met data, stembediening en AI. Waarbij hij aangaf technogolie te zien als dè oplossing voor de grote wereldproblemen. Maar ook een kritische noot. Volgens Schmidt lopen het Europese ondernemersklimaat en de universiteiten hopeloos achter.

De derde grote spreker; Uber baas Travis Kalanick, spoorde aan altijd te focussen op een oplossing: “In the end, if you can give people time back, joy or money, you create magic."

Build the Future
Ondertussen gaan negenduizend jongeren in de Campus Party de nodige challenges aan. Tussen de drone-races, 3D-printers, tentjes en virtual reality brillen werkt de nieuwe generatie gestaat aan oplossingen, zoals hulpacties van het Rode Kruis. Dit onder het motto: ‘We don’t talk about the future. We build the future’.

-ceo Ahlborn laat zich tijdens dit event ook horen: ‘Niet de techniek of geld zijn obstakels voor innovatie in Europa, maar regelgeving en overheden.’ 

Startup Romantiek
Groot denken, oplossen van problemen, volgen van je passie. Het zijn de centrale thema’s tijdens TNWEurope. Twee Amerikaanse internethelden laten de meeste indruk achter bij de internationale mix van geeks, creatives en startups die The Next Web is. Gary V en Casey Neistat benadrukken dat ondernemerschap helemaal niet zo romantisch is.

Zoals Next Web-oprichter Boris Veldhuizen van Zanten zelf zegt: ".” Je kunt dus maar beter iets doen wat je leuk vindt, andere mensen verder helpen. Dat maakt het een heel stuk gemakkelijker om de energie en tijd te vinden die je nodig hebt om van je bedrijf een succes te maken. 

Het zijn de highlights van een week waarin Nederland het centrum van de tech scene was. Een week waarin we werden aangemoedigd om zelf ons steentje bij te dragen - als startups, maar ook als scaleups. En een week, waarin duidelijk werd dat we nog veel leren van de Amerikaanse eindbazen.

Dat we elkaar moeten verder helpen. Dat we elkaar moeten aansporen om groter te denken en niet bang moeten zijn om te groeien. Dat we ons wél een keer druk moeten maken over het Europese ondernemersklimaat en grote maatschappelijke problemen. En dat we vooral ook moeten kijken naar het goud wat we als tech-industrie in handen hebben om hier verandering in te brengen.

Tijd om weer aan het werk te gaan!

Deze blog is geschreven door Marjan Straathof, TamTam (part of Dept)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in