Overslaan en naar de inhoud gaan

Personal branding: wat je wifinaam over jou zegt

Of juist niet.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

In een leuk stukje van Joram Bolle in de (premium), vertelt hij over de gekke, leuke, grappige of anderszins opvallende wifi-namen die gebruikers bedenken voor hun account.

related partner content for mobile comes here

We hebben allemaal van onze ouders een naam gekregen. En daar moeten we het mee doen. Na verloop van tijd is onze naam gevuld met wat wij doen, wie wij zijn, hoe wij ons zelf zien en ook (en soms vooral) hoe anderen ons zien. Wij zijn onze naam geworden.

Maar dankzij onder meer het benoemen van ons wifi-account, komen we in de positie dat we een naam kunnen bedenken die hoe dan ook iets over ons zelf zegt.

YourDogShitsInMyYard

Joram Bolle vermeldde onder andere YourDogShitsInMyYard, wat natuurlijk iets zegt over het gedrag van de hond, maar ook vertelt die naam dat de eigenaar van het account misschien niets durft te zeggen tegen de hondeigenaar en het dan maar op deze indirecte manier doet. De persoon die als naam TryingToHelpSomebodyOut gebruikt, doet ook een uitspraak over zichzelf, in elk geval dat een altruïstisch trekje hem of haar niet vreemd is.

Zelfs Henk, die WifiVanHenk heeft gekozen, suggereert een zeker pragmatisme, op het saaie af. Of hij voelt niet de noodzaak tot verdere positionering van zichzelf, wat hij paradoxaal dus wel degelijk doet met deze naam. En de bedenker van ItHurtsWhenIP, die moest maar eens naar de dokter.

Een kennis die ook een naam moest bedenken voor z’n wifi, riep: ha, ik kan mijn ei kwijt! (Wat trouwens ook de naam had kunnen zijn: HaIkKanMijnEiKwijt, want alles is mogelijk.)

Maar juist omdat alles mogelijk is, is het maken van een keus heel lastig, want hoe je het ook wendt of keert, met die uiteindelijke keus doe je een uitspraak over jezelf.

Maar welke uitspraak? Er gaapt maar al te vaak een kloof tussen wie je bent en wie je wilt zijn.

Zwartesokkenfetisjist

De kennis voelde zich in de val gelokt. Want letterlijk elke naam zou bedoeld of onbedoeld uitspraak doen over hem. Hoe wil je jezelf positioneren. Hoe wil je dat anderen jou zien? Als een rustig, beschaafd persoon, een rebel (ook al zit je al veertig jaar achter hetzelfde bureau), een charmeur, ruziezoeker, taalkunstenaar, filosoof, dierenliefhebber, zwartesokkenfetisjist? Alles kan. En je bent niet eens verplicht je aan je eigen positionering en eigen waarden te houden.

Bij namen voor producten en bedrijven is dat anders. Daar is die verplichting wel. Daar is elke naam die een belofte overbrengt, meteen taakstellend. Alleen al om die reden moet je als brandbuilder eerst heel goed weten wat je wil, wie en wat je wil zijn, welke waarden (tastbaar en niet-tastbaar) je beoogt.

Die kennis koos trouwens voor Repelsteeltje. Ook die naam zegt iets over de bedenker. Maar wat, dat is niet duidelijk. En ook dat zegt iets.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in