Overslaan en naar de inhoud gaan

Samsung verkoopt reclame in zijn smart-tv’s

De elektronica-gigant voegt advertising toe aan zijn internet-connected televisies.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Je kunt als ploeterende televisiefabrikant je televisie-divisie uitbesteden, . Maar je kunt ook inkomsten zoeken in advertising, zoals Samsung. De elektronicafabrikant voegde in juni 2015 al advertising toe aan zijn premium smart-tv’s in de VS, en breidt die dienst nu uit naar Europa.

related partner content for mobile comes here

Zo meldt Wall Street Journal op basis van anonieme bronnen binnen het bedrijf. De man achter het nieuwe businessmodel is executive vice president Lee Won-jin, die tot 2014 bij Google werkte.

Samsung hoopt met advertising een antwoord te hebben op de krimpende tv-markt. Het bedrijf verkoopt 50 miljoen televisiesets per jaar en heeft daarmee een wereldwijd marktaandeel van 20 procent. Flinke investeringen in nieuwe technologieën hebben echter niet gezorgd voor extra inkomsten. Marges zijn flinterdun, de laatste 2 jaar tussen de 3 en 5 procent.

Content
Dus kiest Samsung een andere richting; die van content. Samsung is hiermee niet de eerste: ook het Chinese TCL en Japanse Panasonic plaatsen inmiddels advertenties op prominente plekken.

De advertenties komen als blokjes in het menuscherm te staan, naast apps als Netflix en Youtube. Wanneer je erop klikt, opent er een interactieve feature, zoals hieronder, bij een advertentie ter promotie van The Good Dinosaur van Walt Disney:

Echt veel brengt het nog niet op: vorig jaar haalde Samsung tussen de 20 en 30 miljoen dollar binnen met de verkoop van advertising (en met inkomsten van service partners als Netflix). Ter vergelijking: met de verkoop van tv’s zette Samsung 24,8 miljard dollar om in 2015.

Bron: WSJ

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in