Overslaan en naar de inhoud gaan

Twerken op Dvořák geeft klassieke muziek pornografische allure

Vijf kontschuddende Koreaanse schonen, maken reclame voor het Belgische klassieke muziek festival B-Classic.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In een campagne die zij bedachten voor het Belgische klassieke muziek festival , brachten zij daar verandering in met de eerste videoclip voor een klassiek stuk ooit. In de clip, die tot stand kwam in samenwerking met Stromae-regisseur Raf Reyntjens, laten vijf Koreaanse danseressen weinig aan de verbeelding over. lijken nieuw licht te werpen op van Antonín Dvořák.

Maar Arts en Van den Boogaard gaan verder. Hierbij mag het niet blijven wat hen betreft. &;Wij sporen mensen ook aan om zelf videoclips te maken voor klassieke muziek en hebben we een soort &;dogma&; opgesteld waaraan mensen zich zouden moeten houden.&;

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Adformatie stelde naar aanleiding van de clip 6 vragen aan Tim Arts en Stefan van den Boogaard.

De videoclip die jullie gemaakt hebben voor het Allegro con fuoco uit de negende van Dvorak is expliciet. Wat is de gedachte daarachter?
&;Het Belgische klassieke festival B-Classic wil klassieke muziek toegankelijk maken voor een jonger publiek. Maar vaak is het eerste contact moment dat een jongere heeft met klassiek saai en ontoegankelijk. Wij willen jongeren op een andere manier contact laten maken met klassiek en kozen er voor om klassiek onderdeel te laten worden van de huidige (YouTube) beeldcultuur en de eerste videoclip ooit te maken voor een klassiek stuk. 

We denken dat de clip niet expliciet is als je die in zijn context ziet. Het doel is om deze clip uiteindelijk op muziekkanalen te krijgen waar ook Lady Gaga, Miley Cyrus en Rihanna te zien zijn. Tussen die dames zijn die van ons nog redelijk braaf.&;

En zit er nog een diepere gedachte achter de clip?
&;We vroegen ons ook af wat een regisseur, die normaal voor popartiesten videoclips werkt, zou maken voor Dvořák. Aangezien Dvořák&;s 9de Symfonie ook wel bekend is onder de naam &;From The New World&; kwam regisseur Raf Reyntjens, bekend van videoclips voor onder andere Stromae, op de proppen met Azië en K-pop, voor Europa is dat namelijk ook een soort nieuwe wereld.

Deze videoclip vormt dan ook de aftrap van The Classical Comeback en we hopen dat er ook voor Mozart, Beethoven, Bach en Verdi videoclips zullen gemaakt worden.&;

In Nederland hebben we De Tiende van Tijl om jongeren en cultuurbarbaren aan de klassiek te krijgen. Zoiets werkt in België niet?
&;Wij denken dat er vooral nieuwe plekken gecreëerd moeten worden waar jongeren, bewust of onbewust, met klassiek in aanraking komen. Nu zijn dat films, liften en kinderspeelgoed; En vanaf deze week dus ook videoclips.&;

In Nederland durven we dit niet zo snel. Hoe kan dat?
&;We denken dat dit net zo goed in Nederland gemaakt kan worden.&;

Wat is de reden van jullie Nederlandse expatschap in België?
&;Wij hebben allebei gestudeerd aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. In ons laatste jaar in Rotterdam kozen we er voor om een half jaar stage te gaan lopen bij Mortierbrigade in Brussel, omdat we het gevoel hadden dat in België spannender werk gemaakt werd dan in Nederland. Daar zijn we uiteindelijk vier jaar blijven plakken en hebben we mooi werk mogen maken. In september zijn we van de brigade naar DDB Brussel verhuisd omdat we graag met creatief directeur Peter Ampe wilde werken.&;

Waar vind je vijf van zulke danseressen?
&;In de videoclip zie je de aan het werk. Ze dansen normaal in hun eigen dansstudio op de tonen van David Guetta en PSY. Het zijn al echte YouTube heldinnen dus, maar een echte videoclip hadden ze ook nog niet gemaakt.&;

 

Over het project werd ook een mini-documentaire gemaakt:

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in