Overslaan en naar de inhoud gaan

Lisa Arthur, Teradata: "Grootste uitdaging big data marketing is organisatie"

Niet big data, maar organisatiestructuren en silo's tussen afdelingen, systemen en data zijn het probleem in het huidige…
Beeckestijn Business School

Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s op verschillende niveaus binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts.

Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Waarom heb je het boek geschreven?

“Als chief marketing officer (cmo) van Teradata Applications spreek ik jaarlijks met honderden marketeers en chief marketing officers of soortgelijke functies. Ik hoor dan dat marketeers worstelen met silo&;s op organisatorisch, systeem- en dataniveau. Ze worstelen wat ik noem de datahaarbal. Data en systemen zitten ongeorganiseerd door elkaar. Slechts achttien procent van organisaties heeft een holistische kijk op de klant. Om deze marketeers te helpen wilde ik een boek schrijven dat zowel pragmatisch als eenvoudig te begrijpen was.”

Waarom vind je dat marketing de leiding moet hebben in de verandering en innovatie?

“De marketing executive als beste de leiding kan hebben over de data gedreven verandering binnen bedrijven omdat zij een natuurlijke focus hebben op de customer experience. Marketing zal een change agent zijn, omdat ze innovatie doorvoeren door eerst naar de klant en zijn ervaring te kijken. Juist door de kijken naar de klantervaring en hoe de business modellen hierop aangepast moeten worden, worden silo&;s binnen een bedrijf afgebroken.”

Jij spreekt in je boek over de chief digital officer, terwijl onderzoeksbureau Forrester waarschuwt voor een dergelijke functie omdat het teveel verantwoordelijkheden zijn voor één persoon.

“Sommige bedrijven er niet onderuit kunnen om een cdo aan te nemen, omdat er organisaties zijn waar data een belangrijke rol gaat spelen als het gaat om business modellen en leider zijn in innovatie. Daar komt bij dat de ceo niet altijd weet waar het in de nieuwe wereld om draait. Je hebt behoefte aan iemand die techniek en business met elkaar kunnen combineren om te innoveren.”

Je zegt &;begin klein&;, zoals zoveel adviseurs zeggen, maar kun je klein beginnen als data je business model totaal verandert?

“Klein beginnen betekent dat je niet alles in één keer doet, want dat gaat je in ieder geval niet lukken. Het is focussen op datgene dat voor jouw business het verschil gaat maken. Zo is er een financiële dienstverlener in de Verenigde Staten die moeite hadden om hun klanten vast te houden. Ze deden een pilot voor big data en kozen daarbij voor een focus op de consumenten die de accounts sloten.”

“Ze keken alleen naar klanten die binnen komen en hun rekening sluiten. Het is een groot probleem, maar kleine focus. Ze hebben hieraan een tijdspad gehangen van negentig dagen en hebben door middel van big data analytics bekeken welke kanalen het grootste probleem waren. Het bleek in twee kanalen te zitten, namelijk in het callcenter en in de fysieke winkels. Ze zijn begonnen met het gedrag in het callcenter aan te passen en hier key metrics voor te gebruiken om het te meten.”

“Als je te groot blijft denken, ga je nooit beginnen: door kleine projecten te doen kun je succes produceren en krijg je het vertrouwen om verder te gaan. Het is niet erg om fouten te maken. Je leert er juist van. Probeer en groei waardoor je niet gelijk grote risico&;s neemt. Je wilt niet falen, maar het is niet falen, maar leren.”

 “Begin klein: door klein te beginnen met kleine projecten kun je succes creëren en krijg je vertrouwen om door te gaan.”

 

Meer weten over Big data en de relatie tot marketing? Beeckestijn Business School geeft diverse marketing opleidingen waaronder de postdoctorale opleiding

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Beeckestijn Business School

Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s op verschillende niveaus binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in