Overslaan en naar de inhoud gaan

(Onderzoek) Consument vertrouwt online winkelen

Het consumentenvertrouwen in online winkelen is hoog: 83% van de Nederlandse consumenten heeft vertrouwen in online winkelen. Zo blijkt uit…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vertrouwen ontstaat voornamelijk door goede leveringsvoorwaarden (37%) en de veiligheid van online betalen (28%).

related partner content for mobile comes here

Luie koopjesjager
De beweegredenen voor consumenten om online te shoppen hebben bovenal te maken met gemak. De online winkels zijn op ieder gewenst moment te bezoeken (49%), de producten worden thuisbezorgd (40%) en men hoeft er de deur niet voor uit (35%). Zo vertelt een consument: “Je kunt bestellen wat je wilt, en als het niet naar wens is stuur je het gemakkelijk weer terug.”

Frequente online shoppers kiezen ook voor het online kanaal om producten tegen lagere prijzen te kunnen kopen (50%). Consumenten die minder frequent online shoppen (één of meerdere keren per jaar) doen dit voornamelijk omdat ze een product niet in de fysieke winkel kunnen krijgen.

Ouderen
Ruim driekwart van de ‘oudere’ consumenten doet slechts een enkele keer per jaar of zelfs nooit een online aankoop. 55-plussers hebben dan ook significant minder vertrouwen in online shoppen. 25% geeft aan geen vertrouwen in online shoppen te hebben.

Jonge consumenten tussen 18-34 jaar (42%) en 35-54 jaar (33%) hebben juist veel vertrouwen in online winkelen.

Voor consumenten tussen de 18-54 jaar is het een hele normale zaak om minimaal eens per maand een online aankoop te doen (44%).

Veiliger
Met name jonge consumenten tussen de 18-34 jaar (75%) vinden ook het online betalen een stuk veiliger geworden de laatste jaren. Hierbij heeft het betalen via Ideal voor een grote meerderheid van deze jongeren (83%) de voorkeur.

Over het onderzoek:
Dit onderzoek is in september online uitgevoerd binnen De Onderzoek Groep, het panel van MarketResponse, onder een representatieve steekproef van 481 Nederlanders van 18 jaar en ouder.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in