Overslaan en naar de inhoud gaan

Nachtmerrie van de marketeer

Heb je wel eens een nachtmerrie waarin niemand jouw product of dienst meer wil kopen?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Als marketing en communicatieprofessionals hebben we altijd geleerd dat we moeten denken vanuit de klant. So far so good. Maar wat wil die klant nou echt? Mijn stelling is dat in 90% van de gevallen jouw klant helemaal niet geïnteresseerd is in jouw product of dienst. Hij heeft hogere doelen waarbij jouw product alleen maar een middel is om die te bereiken.

related partner content for mobile comes here

Ik rijd langs een tankstation. Ik stop. Ik tank mijn witte Greenline vol met bruine diesel en ik betaal. Maar je denk toch niet dat ik geïnteresseerd ben in diesel? Dat boeit me niets. Ik wil rijden. Al rijdt die auto op limonadesiroop, als ik maar vooruit kom. En nee, ik wil geen lampen kopen. Ik wil goed kunnen zien op plekken waar het te donker is. En wil ik nou echt een glazenwasser hebben? Welnee….ik wil alleen naar buiten kunnen kijken.

Denk uit de behoefte van de klant. Wederom: so far so good. Maar denk niet over de manier waarop jouw dienst nog beter kan zijn. Denk groter. Wat is de behoefte van de klant, los van jouw product of dienst? Wat zijn zijn doelen? Van hem persoonlijk of van de organisatie waar hij werkt. Als je hem daarmee kunt helpen, dán denk je vanuit de klant. Dán bied je meerwaarde.

De B2C-merken snappen dit al jaren. Imago verkoopt iPhones, Coca-Cola en Louis Vuitton tassen, niet de producten zelf. Waarom wordt dit besef dan nog niet overal in de B2B-markt gebruikt? Waarom blijven we nog steeds op onze eigen productkenmerken zitten. Of misschien kan het een kwartje goedkoper. Maar ook aan die knop kun je maar beperkt draaien. Als je dat überhaupt al wil. Zoek de knop van de klant.

Het mooie is dat het niet relevant is welke branche je actief bent. Je kunt klanten bijvoorbeeld helpen met het inzetten van jouw netwerk om hun doelen te behalen. Of heb je kennis over MVO, het Nieuwe Werken, mobiliteit…wat dan ook? Deel het. Zet het in als extra service naar je klant. Dat geeft je de gelegenheid om de band met je klant te versterken. We roepen allemaal dat we partners willen zijn met onze klant; dit is je kans.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in