Nachtmerrie van de marketeer


Als marketing en communicatieprofessionals hebben we altijd geleerd dat we moeten denken vanuit de klant. So far so good. Maar wat wil die klant nou echt? Mijn stelling is dat in 90% van de gevallen jouw klant helemaal niet geïnteresseerd is in jouw product of dienst. Hij heeft hogere doelen waarbij jouw product alleen maar een middel is om die te bereiken.
Ik rijd langs een tankstation. Ik stop. Ik tank mijn witte Greenline vol met bruine diesel en ik betaal. Maar je denk toch niet dat ik geïnteresseerd ben in diesel? Dat boeit me niets. Ik wil rijden. Al rijdt die auto op limonadesiroop, als ik maar vooruit kom. En nee, ik wil geen lampen kopen. Ik wil goed kunnen zien op plekken waar het te donker is. En wil ik nou echt een glazenwasser hebben? Welnee….ik wil alleen naar buiten kunnen kijken.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDenk uit de behoefte van de klant. Wederom: so far so good. Maar denk niet over de manier waarop jouw dienst nog beter kan zijn. Denk groter. Wat is de behoefte van de klant, los van jouw product of dienst? Wat zijn zijn doelen? Van hem persoonlijk of van de organisatie waar hij werkt. Als je hem daarmee kunt helpen, dán denk je vanuit de klant. Dán bied je meerwaarde.
De B2C-merken snappen dit al jaren. Imago verkoopt iPhones, Coca-Cola en Louis Vuitton tassen, niet de producten zelf. Waarom wordt dit besef dan nog niet overal in de B2B-markt gebruikt? Waarom blijven we nog steeds op onze eigen productkenmerken zitten. Of misschien kan het een kwartje goedkoper. Maar ook aan die knop kun je maar beperkt draaien. Als je dat überhaupt al wil. Zoek de knop van de klant.
Het mooie is dat het niet relevant is welke branche je actief bent. Je kunt klanten bijvoorbeeld helpen met het inzetten van jouw netwerk om hun doelen te behalen. Of heb je kennis over MVO, het Nieuwe Werken, mobiliteit…wat dan ook? Deel het. Zet het in als extra service naar je klant. Dat geeft je de gelegenheid om de band met je klant te versterken. We roepen allemaal dat we partners willen zijn met onze klant; dit is je kans.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid