TNS Nipo: 85% branded apps nauwelijks gebruikt
Dit terwijl 48 procent van de top-500 adverteerders een app heeft ontwikkeld, meldde Richard Otto van MobileMarketing.nl in september.
Apperdeapp
Smartphonegebruikers spenderen gemiddeld 42 minuten per dag aan online activiteiten op de smartphone via mobiele applicaties en websites. Van deze tijd gaat 95 procent naar applicaties en slechts 5 procent naar websites. Het introduceren van een app lijkt voor elk merk dan ook van grote toegevoegde waarde. Toch blijkt niets minder waar, meent het onderzoeksbureau, want 85 procent van de branded apps wordt bijna nooit gebruikt.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisRemy Bleijendaal, digital consultant bij TNS NIPO: ‘Veel bedrijven ontwikkelen een applicatie die vanuit technologisch oogpunt wordt bedacht en niet vanuit de behoeften van de consument.’
Long tail
Hoewel 95 procent van de online tijdsbesteding naar applicaties gaat, bezoeken smartphonegebruikers veel meer websites dan dat ze applicaties gebruiken. Tweederde van de tijdsbesteding aan applicaties gaat naar de toptien apps. Bij websites is het beeld veel gunstiger. Van de tijdsbesteding gaat 40 procent naar de toptien, maar ook veel andere websites worden bezocht. TNS Nipo zegt: de long tail in applicatiegebruik is kort en dik, die van websites lang en dun.
‘Hits’ domineren de applicatiewereld. Bleijendaal: ‘Applicaties dienen als bookmarks voor diensten die consumenten herhaaldelijk en vaak gebruiken. Veel branded apps spelen niet in op deze bookmarkrol en veroveren daardoor geen vaste plaats op de smartphone of worden vergeten na eenmalig gebruik. Veel bedrijven hadden beter kunnen beginnen met het optimaliseren van hun website voor mobiel.’
Social en gaming
De opkomst van de smartphone heeft ervoor gezorgd dat social en gaming nog groter zijn geworden dan dat het al was op de vaste pc en laptop. Bijna de helft (45 procent) van de mobile tijdsbesteding gaat naar social media en instant messaging op de smartphone (Facebook, Whatsapp en Twitter), tegenover 37 procent op de vaste pc en laptop.
Gaming vertoont een extremer beeld: 25 procent van de mobiele tijdsbesteding gaat naar gaming, terwijl dit op de vaste pc en laptop ‘slechts’ 6 procent van de tijdsbesteding uitmaakt.
Remy Bleijendaal: ‘Dit zou goed te maken kunnen hebben met de timing van het onderzoek: Wordfeud en Draw Something waren toen op de piek van hun hype. Deze social casual games zijn nu al weer van de troon gestoten door andere games. Het is maar de vraag of dit segment op mobiel continu zo groot zal blijven in de toekomst.’
Tweede scherm
Tablets worden veel minder intensief gebruikt dan smartphones. Per dag wordt er 22 minuten geïnternet op de tablet tegenover 42 minuten op de smartphone. Het gebruikerspatroon ziet er ook anders uit. Naar verhouding werd er in mei meer tijd besteed aan gaming op de tablet (40 procent van de online tijdsbesteding) dan op de smartphone (25 procent van de online tijdsbesteding). Daarnaast blijkt het multimedia gebruik (nog) zeer laag te zijn. Slechts 5 procent van die 22 minuten gaat naar sites of applicaties als YouTube, Uitzending Gemist en RTLXL.
Niet alleen de gebruiksintensiteit, maar ook het gebruikspatroon is anders. Het smartphonegebruik is gedurende de hele dag vrijwel constant, met een piek in de vroege avond. Het tabletgebruik laat alleen een duidelijke piek zien in de vroege avond, thuis, na werktijd. De rest van de dag wordt de tablet vrij weinig gebruikt. Kortom: de smartphone wordt gedurende de hele dag meer gebruikt dan de tablet, zelfs in de avonduren.
Remy Bleijendaal: ‘Dat de tablet geen mobiel apparaat is en door consumenten vaak thuis wordt gelaten sluit aan bij eerdere onderzoeken door bedrijven als Sanoma. Maar dat consumenten de smartphone zelfs tijdens primetime televisie intensiever gebruiken dan de tablet is voor mij wel een verrassing. Dus tv-adverteerders: zorg ervoor dat je website geoptimaliseerd is voor mobile traffic als jullie tijdens tv-reclame verwijzen naar een website en stop de mobile waste.’
TNS NIPO installeerde in mei 2012 bij ruim 1.200 consumenten een applicatie op de smartphone en tablet om het werkelijke gedrag uit te lezen. Het rapport is te bestellen bij TNS Nipo via www.tns-nipo.com/aanvraag
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid