Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoedt u voor den vijand

'Hoedt u voor het zoekmonster', kopte het hoofdredactionele voorwoord in Adformatie nummer 23.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De alarmbellen op de redactieburelen gingen rinkelen na publicaties in onder andere The Guardian over nieuwe Google diensten zoals een zoek- en programmagids voor video- en filmcontent, die de traditionele tv-business zou bedreigen, en content upload dienst Google Base, die de exploitanten van traditionele classifieds in de kranten het brood uit de mond zou stoten.

related partner content for mobile comes here

Hoofdredacteur Léon Bouwman waarschuwt de lezers voor het 'monster dat Google heet, de niets en niemand ontziende veelvraat die van de reclame- en media-industrie zoals u en wij die kennen geen spaan heel laat'.

Deze industrie krijgt het advies een strategie uit te denken of 'gezamenlijk tegen het zoekmonster ten strijde te trekken'.

'De reclame- en media-industrie zoals u en wij die kennen', treffender had Adformatie het niet kunnen verwoorden. In een omgeving die snel verandert, zoals het medialandschap verandert door internet en het daarmee gepaard gaande veranderende consumentengedrag, betekent 'zoals u en wij die kennen' per definitie iets van gisteren en vandaag. Een status quo. As is.

Een omgeving die niet is voorbereid op een andere toekomst.

Middels file sharing wordt al veel video- en filmcontent uitgewisseld, een EPG (Electronic Programming Guide) zal dit proces slechts versnellen. En classifieds? Die plaats je op Marktplaats, AutoTrader, Relatieplanet, etc. De verandering van het medialandschap is lang geleden al ingezet, voor de ster van Google begon te rijzen.

Reclame- en mediabureau's met een toekomstgerichte visie experimenteren al lang met pull- en push/pull- in plaats van push-strategieën. Met bijvoorbeeld viral marketing, social networks, etc. Denken verder en doen meer dan de traditionele 30-seconden spot of 1/1 fc advertentie. Of, beter nog, kunnen overtuigen met succesvolle cases. Reclame- en mediabureau's zonder visie, lef en experimenteerdrift doen er goed aan de raad van Léon Bouwman op te volgen en als de sodemieter een strategie uit te denken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in