Europees compromis over tv-richtlijn
Het compromis wordt nu voorgelegd aan de Europese lidstaten en de plenaire vergadering van het EP. De richtlijn is al jaren onderwerp van discussie in het Europese vergadercircuit.
Volgens het compromis wordt product placement in programma’s toegestaan, mits de kijkers tevoren worden gewaarschuwd. Dit soort reclame is mogelijk in televisiefilms en -series. Lidstaten behouden het recht deze vorm van reclame in hun land alsnog te verbieden. Met name Duitsland had daar op aangedrongen.
Reclameblokken worden flexibeler uitgezonden, behalve rond kinderprogramma’s en nieuwsuitzendingen. Rond die programma’s moet een pauze van dertig minuten tussen de reclameblokken in acht worden genomen, wat neer komt op een verbod die programma’s voor een reclameblok te onderbreken. Films en televisieseries kunnen wel vaker worden onderbroken.
Vacatures
Concern communicatieadviseur
Gemeente AltenaAllround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & Milieu
Egta, de organisatie van commerciële radio- en televisiezenders in Europa is tevreden over het compromis. 'Kijkers zullen profiteren van de nieuwe regels', aldus een woordvoerder. 'Nieuwe reclamemogelijkheden zorgen ervoor dat het aanbod van mobiele televisie of on demand programma’s zal toenemen', aldus de woordvoerder.
Het compromis verbiedt het regelmatig uitzenden van singlespots, een blok met één reclameboodschap, tot teleurstelling van Egta. Dergelijke spots zijn alleen bij uitzondering toegestaan. EP en lidstaten zullen voor de zomer over het compromis stemmen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid