Overslaan en naar de inhoud gaan

Europees compromis over tv-richtlijn

Onderhandelaars van het Europees Parlement en de Europese raad van ministers hebben een compromis bereikt over de invoering van de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het compromis wordt nu voorgelegd aan de Europese lidstaten en de plenaire vergadering van het EP. De richtlijn is al jaren onderwerp van discussie in het Europese vergadercircuit.
Volgens het compromis wordt product placement in programma’s toegestaan, mits de kijkers tevoren worden gewaarschuwd. Dit soort reclame is mogelijk in televisiefilms en -series. Lidstaten behouden het recht deze vorm van reclame in hun land alsnog te verbieden. Met name Duitsland had daar op aangedrongen.

related partner content for mobile comes here

Reclameblokken worden flexibeler uitgezonden, behalve rond kinderprogramma’s en nieuwsuitzendingen. Rond die programma’s moet een pauze van dertig minuten tussen de reclameblokken in acht worden genomen, wat neer komt op een verbod die programma’s voor een reclameblok te onderbreken. Films en televisieseries kunnen wel vaker worden onderbroken.

Egta, de organisatie van commerciële radio- en televisiezenders in Europa is tevreden over het compromis. 'Kijkers zullen profiteren van de nieuwe regels', aldus een woordvoerder. 'Nieuwe reclamemogelijkheden zorgen ervoor dat het aanbod van mobiele televisie of on demand programma’s zal toenemen', aldus de woordvoerder.
Het compromis verbiedt het regelmatig uitzenden van singlespots, een blok met één reclameboodschap, tot teleurstelling van Egta. Dergelijke spots zijn alleen bij uitzondering toegestaan. EP en lidstaten zullen voor de zomer over het compromis stemmen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in