Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Europa. Best belangrijk’ gekraakt

'Europa. Best belangrijk', luidt de slagzin van de gisteren gelanceerde EU-campagne. Kamerleden vinden de pay-off maar niks, reclamemakers…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het ministerie van Buitenlandse Zaken kwam gisteren naar buiten met de leuze voor de voorlichtingscampagne over de Europese Unie. 'Europa. Best belangrijk', moet de Nederlander doordringen van het belang van de EU.
De campagne begint in maart en kost dit jaar ruim 2 miljoen euro. In de jaren daarna gaat het om telkens 1,2 miljoen euro. De uitvoering is in handen van het Haagse bureau Elias Communicatie, dat samenwerkt met een aantal andere bureaus.

related partner content for mobile comes here

De fracties van CDA, VVD en PvdA vinden die kreet veel te relativerend. ’Beter geen slagzin dan zo'n slagzin', sneerde PvdA'er Timmermans. VVD-collega Van Baalen: ‘Dit is net een kopje slappe thee. Er zijn zo veel dingen best belangrijk.'
En reclamemakers? Markus Ravenhorst, creative director van Momentum in Amstelveen tegen de Volkskrant: 'Het is natuurlijk een zeldzaam slappe regel, die alle vooroordelen over Europa bevestigt. Een stel ambtenaren die niet in staat zijn potten te breken. Zo'n slogan tekent de onmacht van Europa, dat juist heel krachtig moet worden neergezet.’

Managing partner Mark Aink van S-W-H: 'Ik heb niets van de presentatie gezien, maar de slagzin lijkt me weinig veelbelovend. Ik denk dat ze hebben willen relativeren, van de slogan een luchtig nootje hebben willen maken. Maar het is vlees noch vis.'

Rob Sikkink, directeur Headline: 'In deze slogan zit niet de noodzaak dat alle Europeanen samen leren leven. Europa. Niet onbelangrijk, zou ik bijna zeggen. Maar laten we nog maar even afwachten hoe de campagne wordt ingevuld.'

Jan-Willem Sieburgh, directeur Rijksmuseum, voorheen directeur bij diverse grote reclamebureaus: 'Sinds het begrip imago is ontdekt, wordt er meteen naar het wapen van de campagne gegrepen als er iets mis is. Terwijl ik me afvraag of een campagne veel kan veranderen aan de houding van Nederlanders ten aanzien van Europa.’

2004 Is een belangrijk 'Europajaar', want niet alleen wordt de EU per 1 mei uitgebreid met tien nieuwe lidstaten, er zijn half juni ook nog verkiezingen voor het Europees Parlement (ANP/Volkskrant).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in