Typespotting 2: Futura, Avenir, Proxima - what's next?
Deze keer aandacht voor een klassiek lettertype uit de jaren 20 van de vorige eeuw dat zelfs #039;" title="'">de maan heeft bereikt: de #039;" title="'">Futura van Paul Renner.
Waarom weer zo'n oud lettertje van stal gehaald? Nou, vooral omdat de Futura nog steeds letterontwerpers inspireert om eigentijdse interpretaties te maken van deze geometrische klassieker. Maar eerst even terug in de historie.
De Futura werd ontworpen in 1927 als een werkelijk moderne letter die vooruitgang en efficiency uitstraalt. Renner maakte geen revival van oude schreefloze voorgangers maar baseerde zich op de strenge geometrische vormtaal die voortkwam uit de industriële revolutie en die ook het Bauhaus en de Stijl inspireerde. De lettervormen zijn gebaseerd op cirkels, driehoeken en vierkanten en de kapitalen hebben proporties die vergelijkbaar zijn met de klassieke Romeinse kapitalen uit de oudheid - maar dan schreefloos.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaDe Futura werd de bekendste geometrische schreefloze uit de jaren 20. In dezelfde periode kwamen ook de Kabel, de Metro de Erbar, de Spartan en de Century Gothic uit en Lettergieterij Amsterdam bracht zijn eigen variant uit, gebaseerd op de Berthold Grotesk: de #039;" title="'">Nobel, ontworpen door Sjoerd de Roos en Dick Dooijes. De Nobel werd in Nederland een bestseller, net als de Futura overigens die tot de populairste schreeflozen uit de modere geschiedenis gerekend mag worden. Diverse sterke merken maken gebruik van de Futura of van proprietary fonts die op de Futura zijn gebaseerd: denk onder andere aan Ikea, Opel, Volkswagen en Swissair - tot ze ter ziele ging.
De fraaiste digitale interpretatie van de oorspronkelijke loden Futura wordt tegenwoordig uitgebracht door #039;" title="'">Neufville Digital, een samenwerkingsverband van Fundición Tipográfica Bauer en het Nederlandse Visualogik onder de naam #039;" title="'">Futura ND.
Moderne interpretaties
Diverse letterontwerpers lieten zich de afgelopen jaren inspireren door de klassieke schreefloze van Paul Renner. Drie eigentijdse geometrische letters wil ik hier in 't bijzonder noemen: de #039;" title="'">Avenir van #039;" title="'">Adrian Frutiger die Eden en Thonik kozen als huisstijlletter voor de #039;" title="www.amsterdam.nl'">Gemeente Amsterdam, de #039;" title="'">Proxima Nova van Mark Simanson die de ontwerpers van Lava kozen voor het gratis dagblad #039;" title="'">'DAG' en een New Yorkse 'vernacular' die ook grote verwantschap vertoont met haar geometrische grootvader: de #039;" title="'">Gotham van Tobias Frere-Jones. Alle drie heldere, zeer leesbare en mooi gedetailleerde eigentijdse interpretaties van Renner's geometrische gedachtengoed.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid