Overslaan en naar de inhoud gaan

Sollicitant benut 'Web 2.0' te weinig

Bij het zoeken naar een nieuwe baan spelen moderne Web 2.0 instrumenten, zoals sociale netwerken, chatten en blogs, voor de werkzoekende…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit een onderzoek van Volkskrant Banen waarvan de resultaten vandaag worden gepubliceerd op .

related partner content for mobile comes here

Bureau De Uitkomst ondervroeg in opdracht van Volkskrant Banen 550 hoogopgeleide respondenten over hun manier van solliciteren en specifiek over de stappen die ze online zetten als ze meer over een organisatie te weten (willen) komen.

Ofschoon de rol van het internet als belangrijkste informatiebron buiten kijf staat, gebruiken de meeste respondenten het toch op een traditionele, statische manier. Bijna iedereen ziet de website wel als het visitekaartje van de organisatie, maar het gebruik ervan laat zich het best vergelijken met dat van een elektronische brochure.

Hoewel een groeiend aantal organisaties een eigen Hyves-pagina heeft en steeds meer werknemers zijn aangesloten bij LinkedIn, worden netwerksites slechts door zes procent van de respondenten gebruikt om het beeld van een organisatie verder uit te diepen.

Het 'traditionele' karakter van het sollicitatieproces blijkt eveneens uit de manier waarop sollicitanten het eerste contact willen leggen met de organisatie. De brief wint het daarbij nog steeds van e-mail en telefoneren. Chatten speelt een nog veel kleinere rol.

Het persoonlijke netwerk blijft voor twee derde van de respondenten de belangrijkste bron voor vacatures, op gelijke hoogte met banensites en landelijke kranten.

De online reputatie van een organisatie is voor het grootste deel afhankelijk van de website, vindt 72 procent. Maar ook wat anderen over een werkgever zeggen, speelt een belangrijke rol. Resultaten van zoekmachines staan met 33 procent op de tweede plek en artikelen op nieuwssites worden regelmatig gescreend.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in