Sollicitant benut 'Web 2.0' te weinig
Dit blijkt uit een onderzoek van Volkskrant Banen waarvan de resultaten vandaag worden gepubliceerd op volkskrantbanen.nl/werkgevers.
Bureau De Uitkomst ondervroeg in opdracht van Volkskrant Banen 550 hoogopgeleide respondenten over hun manier van solliciteren en specifiek over de stappen die ze online zetten als ze meer over een organisatie te weten (willen) komen.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaOfschoon de rol van het internet als belangrijkste informatiebron buiten kijf staat, gebruiken de meeste respondenten het toch op een traditionele, statische manier. Bijna iedereen ziet de website wel als het visitekaartje van de organisatie, maar het gebruik ervan laat zich het best vergelijken met dat van een elektronische brochure.
Hoewel een groeiend aantal organisaties een eigen Hyves-pagina heeft en steeds meer werknemers zijn aangesloten bij LinkedIn, worden netwerksites slechts door zes procent van de respondenten gebruikt om het beeld van een organisatie verder uit te diepen.
Het 'traditionele' karakter van het sollicitatieproces blijkt eveneens uit de manier waarop sollicitanten het eerste contact willen leggen met de organisatie. De brief wint het daarbij nog steeds van e-mail en telefoneren. Chatten speelt een nog veel kleinere rol.
Het persoonlijke netwerk blijft voor twee derde van de respondenten de belangrijkste bron voor vacatures, op gelijke hoogte met banensites en landelijke kranten.
De online reputatie van een organisatie is voor het grootste deel afhankelijk van de website, vindt 72 procent. Maar ook wat anderen over een werkgever zeggen, speelt een belangrijke rol. Resultaten van zoekmachines staan met 33 procent op de tweede plek en artikelen op nieuwssites worden regelmatig gescreend.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid