Overslaan en naar de inhoud gaan

(Online) Tools & Professionals

Ning, YouTube, Flickr, Google Calender en Wordpress zijn voor persoonlijk gebruik al behoorlijk ingeburgerd.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

, , , en zijn voor persoonlijk gebruik al behoorlijk ingeburgerd.

related partner content for mobile comes here

Meestal gebruiken we ze zelfs door elkaar. Voor zakelijk gebruik is het echter nog een beetje onwennig.

De belangrijkste rede om geen gebruik van een van de gratis diensten te maken is meestal "dat staat niet professioneel".

Hecht de klant dan echt zoveel waarde aan het feit dat er geen YouTube logo in beeld staat?

In plaats van YouTube of Vimeo wordt dan een slecht werkende videoplayer geïnstalleerd, waarbij de bezoeker vaak ook nog hele specifieke codecs of players moet installeren. Ook de extra traffic kan behoorlijk duur worden. En waarom zou dat dure CMS niet kunnen worden vervangen door een gratis versie van bijvoorbeeld Wordpress?

Natuurlijk zijn er ook nadelen, maar die wegen wat mij betreft in de meeste gevallen niet op tegen de voordelen. De belangrijkste voors en tegens op een rij:

De nadelen
De doelgroep van de dienst past niet bij het bedrijf. Het staat niet professioneel. Dit is overigens ook het meest misbruikte argument. Bovendien zijn er van bijna alle services veel verschillende bedrijven die de diensten aanbieden, kies degene die het best bij je past.
Je moet goed opletten wat je wel en niet commercieel mag gebruiken.
Niet alle services zijn geschikt voor grootverbruik.
Bij het gebruik van videowebsites kunnen de gebruikers de video's gaan embedden. (Ik ben nog geen service tegen gekomen die dit afschermt). Ik zie dat overigens niet als een probleem. Als je het slim doet wordt je merk er juist sterker van. Ik kan me voorstellen dat je bang bent voor inkomsten die je misloopt van advertenties. Ik denk dat dit erg mee valt. Bovendien zal de gemiddelde videohoster, zeker YouTube, eerdaags hun eigen verdienmodel opstarten.
In mijn ogen ongeschikt voor E-Commerce. Je kunt natuurlijk wel productfilmpjes op YouTube plaatsen, maar je complete systeem zou ik er niet op baseren.

De voordelen
De kosten zijn vaak veel lager.
De doorontwikkeling gaat vanzelf. Natuurlijk kunnen er soms kleine problemen optreden, maar gezien er een hoop andere ook afhankelijk van zijn worden deze meestal snel opgelost.
Je krijgt een goed doorontwikkelt product. Zeker bij latere versies is het product beter getest dan een testbedrijf ooit zal kunnen doen.
Je bereik wordt vaak groter omdat je op meer platforms zit.
Platforms als Wordpress kunnen op eigen server geïnstalleerd worden, waardoor je zelf de volledige controle behoud.
De introductietijd is veel korter omdat de dienst al bestaat.
Er worden velen plugin's geschreven door derden, die vaak gratis te gebruiken zijn.
De diensten (lees jouw diensten) zijn vaak makkelijker te integreren voor andere. Bijvoorbeeld een Google Calender kan makkelijker worden gesynchroniseerd met die van de bezoeker.
De gebruikers zijn vaak al bekend met de werking. Het ingewikkelde gedeelte, bijvoorbeeld het aanpassen van een theme kan je nog steeds aan professionals over laten.
Het gebruik van gratis diensten is natuurlijk niet altijd de beste keuze. Echter als je wilt gaan vernieuwen, kijk dan ook eens naar de gratis alternatieven. Weeg de voors en tegens goed tegen elkaar af, en je zult zien dat het gebruik van gratis tools vaak best lucratief zal zijn. Mocht je dat gaan doen, heeft een redelijk compleet overzicht van alle diensten op de markt.

Om de post compact te houden ben ik niet overal diep op ingegaan, maar vragen of opmerkingen zie ik graag via de comments.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in