"Tv-reclame zet jongeren aan tot alcoholgebruik"


Dit komt naar voren uit een experiment met ruim 200 havo-VWO scholieren. Het experiment is uitgevoerd door de opleiding Toegepaste Communicatiewetenschap van de Universiteit Twente, in opdracht van Stap (Stichting Alcoholpreventie). De effecten van alcoholreclame op lange termijn zijn niet onderzocht.
Jongeren die alcoholreclame hebben gezien vinden alcohol drinken gezelliger, socialer of meer ontspannend dan jongeren die alleen frisdrankreclames hebben gezien. Ook geven ze aan meer alcohol te willen drinken in het komende weekend.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSIn het experiment keken jongeren in groepsverband naar een videoband met een reclameblok, een tv-programma en nog een reclameblok. In totaal werden aan 229 jongeren van 12 tot en met 18 jaar twaalf reclameblokken getoond met zes alcoholreclames of zes frisdrankreclames. De overige zes reclames waren bij beide banden hetzelfde. Na het zien van de band vulden de jongeren een uitgebreide lijst in met vragen over hun houding ten opzichte van alcohol en hun voornemen om te drinken.
De alcoholreclames die aan de experimentele groep getoond werden waren van Smirnoff Red, Martini, Hertog Jan, Grolsch, Bacardi en Eristoff Still. De andere groep zag frisdrankreclames van Fanta Orange, Spa Reine, Appelsientje, Pepsi, Dubbel Fris en Spa Clear. De reclameblokken werden opgevuld met reclames van Vodafone, Wella, Cannon, FBTO, Mc Donalds en Hertog ijs.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid