Overslaan en naar de inhoud gaan

"Tv-reclame zet jongeren aan tot alcoholgebruik"

Jongeren die alcoholreclame zien hebben direct daarna meer zin in alcoholhoudende drank. Zij hebben het voornemen het komend weekend meer…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit komt naar voren uit een experiment met ruim 200 havo-VWO scholieren. Het experiment is uitgevoerd door de opleiding Toegepaste Communicatiewetenschap van de Universiteit Twente, in opdracht van Stap (Stichting Alcoholpreventie). De effecten van alcoholreclame op lange termijn zijn niet onderzocht.

related partner content for mobile comes here

Jongeren die alcoholreclame hebben gezien vinden alcohol drinken gezelliger, socialer of meer ontspannend dan jongeren die alleen frisdrankreclames hebben gezien. Ook geven ze aan meer alcohol te willen drinken in het komende weekend.

In het experiment keken jongeren in groepsverband naar een videoband met een reclameblok, een tv-programma en nog een reclameblok. In totaal werden aan 229 jongeren van 12 tot en met 18 jaar twaalf reclameblokken getoond met zes alcoholreclames of zes frisdrankreclames. De overige zes reclames waren bij beide banden hetzelfde. Na het zien van de band vulden de jongeren een uitgebreide lijst in met vragen over hun houding ten opzichte van alcohol en hun voornemen om te drinken.

De alcoholreclames die aan de experimentele groep getoond werden waren van Smirnoff Red, Martini, Hertog Jan, Grolsch, Bacardi en Eristoff Still. De andere groep zag frisdrankreclames van Fanta Orange, Spa Reine, Appelsientje, Pepsi, Dubbel Fris en Spa Clear. De reclameblokken werden opgevuld met reclames van Vodafone, Wella, Cannon, FBTO, Mc Donalds en Hertog ijs.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in