Overslaan en naar de inhoud gaan

Top of Flop: Huren van je buren?

Het delen van een auto bestaat al een tijdje, zo is Greenwheels is al sinds 1995 actief. Het verhuren van je eigen auto is nog wat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Idee bekend, maar niet uniek
Ongeveer vier op de tien autobezitters geeft aan wel eens van We Go te hebben gehoord. Nu zijn er tegenwoordig meer van dergelijke initiatieven, dus het zou kunnen dat men niet realiseert dat dit verschillende aanbieders zijn en vooral bekend is met het concept ‘huren van je buren’. Bijna drie op de tien geeft dan ook aan dat deze dienst niet uniek is en er al vergelijkbare diensten bestaan.

related partner content for mobile comes here

Geen vertrouwen
We Go wil het de autobezitter graag makkelijk maken om zijn auto te verhuren, zodat men zich geen zorgen hoeft te maken over de verzekering en de betaling. Dit vertrouwen weten ze echter nog onvoldoende uit te stralen. Als we kijken naar het vertrouwen dat autobezitters hebben, dan komt We Go met een indexscore van -45 uit op het niveau van banken en verzekeraars. Dit terwijl reguliere autoverhuurbedrijven met een score van -12 redelijk vertrouwen lijken uit te stralen. Richting mogelijke huurders is er nog meer wantrouwen; 60 procent heeft hier geen vertrouwen in (index: -56).

Auto: onmisbaar en persoonlijk
Niet alleen het wantrouwen zorgt ervoor dat ruim driekwart van de autobezitters niet de intentie heeft om hiervan gebruik te maken. Het feit dat je auto niet altijd beschikbaar is (voor impulsieve acties) zorgt voor een drempel. Daarnaast vindt een groot deel het vervelend om de auto uit te lenen.

Drempels
De voordelen van het verhuren van je auto zijn duidelijk: je kunt er een leuk zakcentje mee verdienen. Ook de mogelijkheid om een steentje bij te dragen aan verduurzaming van de samenleving spreekt sommigen aan. De auto zelf is daarbij geen belemmering; slechts een kwart van de auto’s zou naar eigen zeggen niet in aanmerking komen om te verhuren.

Deze voordelen wegen echter niet op tegen de eerder genoemde nadelen. Dit heeft niet direct met de dienstverlening van We Go te maken, of de communicatie hieromtrent. Dit is puur de emotie rondom het bezitten en waarderen van een auto. Ondanks mogelijke interesse vanuit de huurder, zal de terughoudendheid van de potentiële verhuurders ervoor zorgen dat het voor We Go lastig zal worden om om deze dienst groot te maken.

Tekst: Shelly van Winden, research consultant bij MarketResponse

De hele Top of Flop staat in Tijdschrift voor Marketing, nummer 10, 2013

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in