(UPDATE) Oplage Sanoma daalt harder dan de markt


Omdat Sanoma de grootste uitgever is van betaalde publieksbladen in Nederland, zou verwacht kunnen worden dat het dicht tegen het gemiddelde aankruipt: een dalingspercentage van 6,4 procent. (De totale markt die door Hoi in kaart wordt gebracht, daalt van 17,3 naar 16,2 miljoen exemplaren.) Maar Sanoma daalt met een min van 10,4 procent beduidend sterker dan dat gemiddelde. In het tweede kwartaal van vorig jaar was de betaalde oplage nog 3,4 miljoen. Dit jaar 3,0 miljoen.
Een vijfde of meer naar beneden
Onder de titels van Sanoma zijn er 15 die harder dalen dan 20 procent. Dat zijn onder meer Eigen Huis & Interieur (-22,1 procent), Flair, (-22,8 procent), Nieuwe Revu (-22,9 procent), Viva (-24,6 procent) en Playboy (-34,1 procent).
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
'Geen titels opheffen'
Naar aanleiding van recente berichtgeving over een op handen zijnde radicale reorganisatie, heeft Sanoma gezegd dat er geen plannen zijn om titels te elimineren.
In de vorige rapportageperiode daalde Sanoma ook al harder dan de markt. Toen ging het hele segment met 4,2 procent terug en Sanoma met 8,9 procent.
Audax
Andere grote(re) uitgevers moeten ook een forsere veer laten dan het gemiddelde. Zo gaat Audax van 762 naar 700 duizend stuks oplage (-8,2 procent). De sterkste dalers bij die uitgeverij zijn Intens (-13,5 procent), Mijn Geheim (-13,5 procent) en Cosmogirl (-14 procent).
G+J Uitgevers
G+J Uitgevers staat er de laatste tijd om bekend dat het de oplages relatief stabiel weet te houden. Maar die reputatie begint scheuren te vertonen. Met een daling van 665 naar 610 duizend, gaat de uitgever 8,3 procent in de min. Boosdoeners zijn Quest dat 15 duizend stuks in de min gaat (van 171 naar 156 duizend) een dalingspercentage van 8,8 procent. Glamour daalt verder met 12,1 procent (nu nog 97 duizend exemplaren) en het jubilerende National Geographic gaat met 12,2 procent in de min, van 117 naar 103 duizend. Het in maart 2012 in de markt gezette Vogue gaat ten opzichte van het lanceringskwartaal met 8,2 procent onderuit: van 68 naar 63 duizend.
WPG
De uitgeverijen onder WPG; Weekbladpers Voetbal International en Happinez, laten een gezamenlijke oplagedaling zien van 8,6 procent: van 659 naar 603 duizend stuks. Dat ligt niet aan Happinez, want dat laat zelfs een bescheiden stijging zien in betaalde oplage van 147 naar 148 duizend stuks. Maar Voetbal International ziet een oplage van 20 duizend stuks verdampen (van 144 naar 124 stuks, -14,0 procent) en Vrij Nederland daalt met 14,7 procent van 43 naar 37 duizend. ‘Parenting-titel’ J/M valt met 18 procent terug van 39 naar 32 duizend stuks.
Hearst
Hearst Netherlands, dat onlangs nog fors moest snoeien in het personeelsbestand, dat het als ‘kleintje onder de groten’ relatief goed met een daling van ‘slechts’ 2,2 procent. Het gaat terug van 439 naar 430 duizend exemplaren. Stijgingen in oplage van Esquire (sterke positie in de leesportefeuille) en Cosmopolitan compenseren daar dalingen van (vooral) Elle Eten (van 60 naar 47 duizend).
Linda daalt!?!?!?!
Tot nu toe was een vast lichtpunt in het kommer en kwel van een teloorgaand printlandschap altijd het tijdschrift Linda. Dat lijkt het plafond nu bereikt te hebben. Het daalt een kleine drie procent van 209 naar 203 duizend. Het nieuwe lichtpunt vinden we in 100% NL Magazine dat met meer dan een kwart stijgt in oplage. Het was 89 duizend, het tweede kwartaal van 2013 is het 113 duizend stuks.
Bron: Hoi
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid