Overslaan en naar de inhoud gaan

Sportmarkt schreeuwt om marketeers

De arbeidsmarkt voor marketeers trekt aan, maar er komt nog een optie bij: de sportbonden. De sportbonden hebben namelijk dringend behoefte…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De arbeidsmarkt voor marketeers trekt aan, maar er komt nog een optie bij: de sportbonden. De sportbonden hebben namelijk dringend behoefte aan marketeers. Dat zei woensdag Marcel Sturkenboom, directeur van de sportkoepel , bij de installatie van Maarten van Bottenburg (foto) als lector Sportbusiness aan .

related partner content for mobile comes here

Van Bottenburg zei op zijn beurt: 'Wij willen de bonden leren beter in te spelen op de veranderde markt. Wie zijn nu precies hun leden, hoe gaan ze daarmee om, op welke manier kunnen nieuwe doelgroepen worden bereikt? Ouderen, jongeren, gehandicapten. En hoe past men daarop het produkt aan?'

Volgens Sturkenboom zijn de plannen voor de sport van groot belang. 'Steeds meer verliezen de bonden terrein aan de commerciële sporten. Komt daarin geen ommekeer, dan krijgen we hier een situatie als in Amerika. Met besloten, puur commerciële competities. Die kant willen we niet op. Bonden en verenigingen moeten leren sportief te ondernemen.'

(1962) is niet alleen lector sportbusiness, maar ook directeur van het W.J.H. Mulier Instituut en bijzonder hoogleraar sportonwikkeling. In zijn oratie gaf hij woensdag verschillen aan tussen sport- en gewone marketing. 'Men moet in deze markt bijzonder integer en waardig opereren. De samenleving verzet zich tegen commercialisering in de sport. Zie de ondergang van Sport 7 als triest voorbeeld. Coca Cola Games in plaats van Olympische Spelen. Voor het publiek is dat ondenkbaar.'

Mmmmm??vreemde opmerking. Sport7 is dan wel ondergegaan, maar Talpa en Versatel hebben de uitzendrechten voor de eredivisie voetbal toch wel echt verworven en zullen er ongetwijfeld een meer commerciële saus overheen gooien. En 'integer en waardig opereren'?geldt dat niet voor alle marketing?

Wat wel klopt is dat de sportbonden een beetje achter het net gevist hebben. Sturkenboom zegt: 'De georganiseerde sport is diffuus geraakt. Men heeft veel te lang gewacht om professioneel te handelen en is daardoor voorbijgestreefd. Daarom moeten 'we' ons
marktaandeel uitbreiden. Concreet: meer leden werven. Daarnaast moeten we allianties aangaan. Dat moet de sport nieuw elan geven.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in