Overslaan en naar de inhoud gaan

Klanten Postbank bestookt met nep-mails

Een internetfilter van Cleanport heeft zaterdag en zondag ongeveer 87.000 e-mails onderschept, die uit naam van de Postbank door criminelen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een internetfilter van heeft zaterdag en zondag ongeveer 87.000 e-mails onderschept, die uit naam van de door criminelen zijn verstuurd.

related partner content for mobile comes here

Het bedrijf scant zestien miljoen e-mails per dag en trof zaterdag volgens een woordvoerder een bijzonder hoog aantal 'phishing mailtjes' aan.

Cleanport verwacht dat het aantal onderschepte e-mails nog veel verder kan oplopen. Het bedrijf filtert niet bij alle bedrijven en particulieren e-mail, dus de totale hoeveelheid verzonden berichten ligt nog hoger dan dat aantal.

Phishing mail probeert mensen wijs te maken dat ze iets moeten doen om te voorkomen dat bijvoorbeeld hun bankrekening gesloten wordt.

Vooral banken zijn slachtoffer van de phishing mail. Eerder wisten criminelen de weg te vinden naar de Rabobank en vorig jaar was de Postbank ook al de dupe. 'Je ziet duidelijk dat de schaal steeds groter wordt. Er zijn nu veel meer mailtjes verstuurd dan in voorgaande gevallen', stelt de woordvoerder van Cleanport.

In de e-mail vragen criminelen de inloggegevens van klanten om daarna een aantal transacties te doen. De Postbank adviseert iedereen die de gegevens heeft afgegeven, op de juiste internetpagina zijn gebruikersnaam en wachtwoord te wijzigen. Mensen met vragen kunnen terecht op telefoonnummer 0900-1958.

De bank waarschuwde zaterdagmiddag ook per e-mail haar klanten. Het bericht benadrukt dat de e-mail niet van de Postbank afkomstig is en de ontvangers wordt nadrukkelijk verzocht niet op het verzoek in te gaan.

De valse e-mails zijn verzonden naar klanten, maar ook naar mensen die geen rekening hebben bij de Postbank. Vooralsnog heeft zich volgens de woordvoerster nog niemand gemeld die schade heeft ondervonden.

De mail was in het Engels gesteld, dus het ligt wel enigszins voor de hand om wantrouwig te zijn. Daarbij komt dat de Postbank voortdurend waarschuwt dat klanten nooit en te nimmer hun inloggegevens moeten afstaan aan wie dan ook.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in