Europese Commissie maakt reclame voor leven zonder tabak


In de tv-commercials worden sigaretten in drie alledaagse situaties door feesttoeters vervangen. Zo wordt aangetoond dat roken niet normaal is en welke problemen het veroorzaakt. De campagne moet er de aandacht op vestigen dat wie aan roken verslaafd is, beïnvloedbaar is of aan sigarettenrook wordt blootgesteld, hulp kan krijgen. De spots veroordelen niet de rokers of de jongeren, maar maken de sigaret zelf belachelijk. Markos Kyprianou, Europees commissaris voor Gezondheid en consumentenbescherming, presenteerde de commercials vorige week aan de pers. De spots maken deel uit van de EU-campagne tegen roken "HELP - Voor een leven zonder tabak.”
Naast de tv-commercials die vanaf 7 juni in alle 25 EU-lidstaten zullen worden getoond, lanceerde de Commissaris ook de "HELP"-website en maakte het melding van de laatste ontwikkelingen van de campagne. Voorts keurde de Commissie wetgeving goed waardoor op sigarettenpakjes waarschuwingen in de vorm van foto's kunnen worden afgedrukt, zoals foto's van zwarte longen of rotte tanden.
Markos Kyprianou, Europees commissaris voor Gezondheid en consumentenbescherming, verklaarde: ‘De meeste oudere rokers weten dat het absurd is om geld uit te geven aan een gewoonte die hun dood zal worden. In het bijzonder jongeren zijn door de tabaksindustrie echter gemakkelijker te beïnvloeden. Zij voelen zich misschien onder druk gezet om te beginnen met roken om door hun leeftijdsgenoten te worden aanvaard en als cool te worden beschouwd. Deze spots moeten de tabaksindustrie de wind uit de zeilen nemen door aan te tonen dat tabak niet cool, glamoureus of zelfs maar normaal is. Met humor wil de campagne tonen hoe absurd roken eigenlijk is. Tegelijkertijd wordt ook de duidelijke boodschap meegegeven dat mensen hulp kunnen krijgen om een leven zonder tabak te leiden.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSIn de ene spot zie je een tiener die onder druk van zijn leeftijdsgenoten staat om te beginnen met roken, in de andere spot een volwassen roker die maar al te graag zou stoppen met roken en in een derde spot een niet-roker die op een feestje de rook van anderen moet verdragen. De rokers zie je in deze spots echter geen sigaretten roken, maar op een feesttoeter blazen. Uit uitgebreide voorafgaande tests is gebleken dat de doelgroepen duidelijk begrijpen dat deze vervanging van sigaretten door toeters roken belachelijk moet maken.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid