Televisie voor je merkbouw, e-mail voor je klantbehoud
Tot deze waarneming komen RapidSugar, Intomart GfK en de Positioneringsgroep, die er onderzoek naar deden, en waarvan de resultaten deze maand exclusief in het Tijdschrift voor Marketing staan.
Heeft permission based marketing invloed op merkenbouw? Sander van der Blonk, directeur van RapidSugar, vroeg het zich af en kreeg in zijn zoektocht medewerking van de Positioneringsgroep en Intomart GfK. De drie partijen startten een groot kwalitatief en kwantitatief onderzoek, gericht op marketingprofessionals, marcomdirecteuren en consumenten.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe onderzoekers komen tot de algemene waarneming dat 'oude media' nog steeds het beste kunnen worden ingezet voor het neerzetten van een nieuw merk, maar dat online media - waaronder permission based media - het stokje daarna prima kunnen overnemen, en zelfs zijn aan te raden als het gaat om onderhouden van de band met je merk, met name wat betreft de kosten.
Permission based marketing werkt het beste als er al een relatie met het merk is, maar lijkt minder geschikt voor het ontwikkelen van compleet nieuwe merken. Of het acquireren van nieuwe klanten. Een opmerkelijke uitkomst, omdat veel collega-onderzoekers iets heel anders beweren. Volgens hen kan e-mailmarketing prima ingezet worden om klanten te werven, denk bijvoorbeeld aan de 'virale' campagnes waarin het member-get-member instrument gebruikt wordt. En veel adverteerders denken er ook zo over.
Peter van Steensel, van de Positioneringsgroep: 'De sterke relatie tussen merk en oude media verdwijnt niet, echter, de rolverdeling tussen oude media en nieuwe media wordt dramatisch anders in het spel van merkenbouw. Traditionele media zullen nadrukkelijk een rol spelen in het bouwen van bekendheid (merknaam en propositie). Permission based marketing zal meer invloed uitoefenen en effect hebben op gedrag (koopintentie, loyaliteit) en perceptionele (empathie, identificatie) elementen van een merk.'
Het onderzoek en de uitkomsten en aanbevelingen staan in het juni-nummer van het Tijdschrift voor Marketing, dat deze week verschijnt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid