Overslaan en naar de inhoud gaan

Televisie voor je merkbouw, e-mail voor je klantbehoud

Goed nieuws voor reclamebureaus: een merkintroductie heeft nog altijd het beste effect wanneer je traditionele media inzet.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Tot deze waarneming komen RapidSugar, Intomart GfK en de Positioneringsgroep, die er onderzoek naar deden, en waarvan de resultaten deze maand exclusief in het Tijdschrift voor Marketing staan.

related partner content for mobile comes here

Heeft permission based marketing invloed op merkenbouw? Sander van der Blonk, directeur van RapidSugar, vroeg het zich af en kreeg in zijn zoektocht medewerking van de Positioneringsgroep en Intomart GfK. De drie partijen startten een groot kwalitatief en kwantitatief onderzoek, gericht op marketingprofessionals, marcomdirecteuren en consumenten.

De onderzoekers komen tot de algemene waarneming dat 'oude media' nog steeds het beste kunnen worden ingezet voor het neerzetten van een nieuw merk, maar dat online media - waaronder permission based media - het stokje daarna prima kunnen overnemen, en zelfs zijn aan te raden als het gaat om onderhouden van de band met je merk, met name wat betreft de kosten.

Permission based marketing werkt het beste als er al een relatie met het merk is, maar lijkt minder geschikt voor het ontwikkelen van compleet nieuwe merken. Of het acquireren van nieuwe klanten. Een opmerkelijke uitkomst, omdat veel collega-onderzoekers iets heel anders beweren. Volgens hen kan e-mailmarketing prima ingezet worden om klanten te werven, denk bijvoorbeeld aan de 'virale' campagnes waarin het member-get-member instrument gebruikt wordt. En veel adverteerders denken er ook zo over.

Peter van Steensel, van de Positioneringsgroep: 'De sterke relatie tussen merk en oude media verdwijnt niet, echter, de rolverdeling tussen oude media en nieuwe media wordt dramatisch anders in het spel van merkenbouw. Traditionele media zullen nadrukkelijk een rol spelen in het bouwen van bekendheid (merknaam en propositie). Permission based marketing zal meer invloed uitoefenen en effect hebben op gedrag (koopintentie, loyaliteit) en perceptionele (empathie, identificatie) elementen van een merk.'

Het onderzoek en de uitkomsten en aanbevelingen staan in het juni-nummer van het Tijdschrift voor Marketing, dat deze week verschijnt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in