Overslaan en naar de inhoud gaan

Crossmediale studie: tv en internet versterken elkaar

Reclame op TV en internet is een zeer effectieve combinatie bij het verhogen van de voorkeurspositie van een merk. Zo blijkt uit het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Reclame op TV en internet is een zeer effectieve combinatie bij het verhogen van de voorkeurspositie van een merk. Zo blijkt uit het crossmedia-onderzoek van en in opdracht van Amicon Zorgverzekeraar, Tiscali en Planet Internet.

related partner content for mobile comes here

Share of Mind mocht net als vorig jaar de online najaarscampagne van zorgverzekeraar Amicon ontwikkelen, uitgaand van de resultaten van een crossmediaal onderzoek naar de effectiviteit van deze reclamecampagne.

Het onderzoek richtte zich op de mate waarin internet, radio en TV hebben bijgedragen aan de effecten op bekendheid, overweging en voorkeur van consumenten voor het merk Amicon en de mate waarin de kanalen bijdragen aan het aantal offerte-aanvragen en nieuwe verzekerden.

Het aantal offerte-aanvragen en afgesloten nieuwe verzekeringen steeg boven de verwachting uit.
Hoofdconclusie: met name het gecombineerd inzetten van TV en internet bleek zeer effectief in het verhogen van de overwegings- en voorkeurspositie van Amicon, dus ook voor aantal offerte-aanvragen en afgesloten verzekeringen.

Hierbij heeft de informatiekracht en direct-response mogelijkheid van internet volgens de onderzoekers een duidelijke meerwaarde getoond.
Evenals bij de campagne van vorig jaar is ook in de huidige campagne ingezet op de combinatie TV, ra-dio en internet als communicatiekanalen. De campagne op internet liep voornamelijk via de netwerken van Tiscali en KPN Internet.

De totale bekendheid van Amicon onder alle Nederlanders is toegenomen van 43% naar 62%. Met name de Tv-campagne heeft hier een belangrijke rol in gespeeld.
Het internetkanaal is het meest kostenefficiënt gebleken in het bereiken van de doelgroep. Met name door de mogelijkheid die dit kanaal biedt om het aantal keer dat iemand met een advertentie wordt geconfronteerd aan een maximum te binden. In totaal heeft 11% van de Nederlanders minimaal 1x online een uiting van Amicon gezien. De gemiddelde fre-quentie waarmee de uitingen zijn gezien, bedroeg 2,7%.

Het aantal bezoekers op is naar aanleiding van de campagne ten opzichte van de cam-pagne in 2004 met 121% gestegen. De online campagne droeg hier voor 35% aan bij. De bijdrage van de offline campagnes bedroeg 26%.

Zowel het aantal opgevraagde offertes als de instroom aan nieuwe verzekerden is naar aanleiding van de campagne aan de bovenkant van de verwachtingen gekomen. Het internetkanaal was voor 19% verantwoordelijk voor het aantal offerte-aanvragen en droeg uiteindelijk voor 13% direct bij aan het aantal nieuwe verzekerden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in