Ryanair beboet voor foute prijsopgave
De Consumentenautoriteit legt deze boetes op omdat Ryanair op zijn website niet de echte prijzen liet zien voor vliegtickets. Zo waren niet alle voorzienbare en onvermijdbare kosten inbegrepen, zoals heffingen en toeslagen die verplicht worden berekend.
De prijs die de consument uiteindelijk betaalde was hierdoor in de meeste gevallen aanzienlijk hoger dan de prijs waarvoor het ticket oorspronkelijk op de website werd aangeboden. En dat is in strijd met de consumentenregels.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaDaarnaast zag de Consumentenautoriteit 3 andere overtredingen. Zo bood het online boekingsproces consumenten niet de mogelijkheid om tussentijds invoergegevens te controleren en fouten te herstellen, was rechtstreekse communicatie met jhet bedrijf niet direct mogelijk, en sprak de klantenservice alleen Engels, terwijl dit niet op de Nederlandstalige website stond vermeld.
Bernadette van Buchem, directeur Consumentenautoriteit: 'Het is voor consumenten belangrijk dat zij aan het begin van de boeking weten wat zij in ieder geval moeten betalen voor de vlucht van hun keuze. Kosten die de consument niet kan vermijden, horen daarin te zitten. Daar bovenop kunnen nog extra kosten komen voor aanvullende diensten waarvoor de consument zelf kan kiezen.'
Ryanair heeft inmiddels het boekingsproces op onderdelen aangepast.
Fusie
Overigens fuseert de Consumentenautoriteit per 1 april met de NMa en de OPTA. De nieuwe organisatie gaat dan Autoriteit Consument & Markt heten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid