Overslaan en naar de inhoud gaan

Neuromarketing nog in embryonale fase

Verschillende media signaleren dat er in de Verenigde Staten enige ontevredenheid over de effectiviteit van neuromarketing bestaat. Het zou…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Verschillende media signaleren dat er in de Verenigde Staten enige ontevredenheid over de effectiviteit van bestaat. Het zou mij meer verbazen als er een golf van ongeremd enthousiasme zou zijn waargenomen. Want wat is of doet neuromarketing nu helemaal?

related partner content for mobile comes here

Met behulp van bijvoorbeeld een MRI scanner wordt gemeten hoe mensen fysiek reageren op reclame-uitingen. Op een MRI –scan, kun je zien welke delen van de hersenen geactiveerd worden door een reclame-uiting. Meestal gaat het dan om een commercial of een advertentie. Van een commercial waarin een mooie vrouw figureert kun je zo aantonen dat bij mannen de begeerte wordt geprikkeld. Meestal gaat het overigens maar om één man want een MRI-scan is niet heel goedkoop. We hebben dus te maken met A. gedwongen exposure bij B. één of een handvol proefpersonen waardoor C. een gebiedje in de hersenen wordt geactiveerd. Dit gebiedje kunnen specialisten D. linken aan specifieke emoties. Maar wat mensen met die emoties gaan doen, dat weet niemand. Voorspellen dat een autocommercial die de begeerte prikkelt leidt tot meer autoverkopen, is op z’n zachts gezegd nogal speculatief. Wat kan je dan met neuromarketing? Nog niet zo heel veel. Maar het is wel een waanzinnig interessant onderzoek gebied. Als hijgerige marketeers en reclamemakers er nog even met hun fikken vanaf blijven, kan het misschien echt nog iets worden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in