Overslaan en naar de inhoud gaan

Netflix kent uitstekend kwartaal, investeert nu miljarden in uitzenden live worstelen

De streamingdienst verwelkomde eind 2023 miljoenen nieuwe abonnees en gaat nu ook live sport uitzenden.
Miniatuurvoorbeeld
Netflix-stand op San Diego Comic-Con Int. 2017
© Gage Skidmore/Wikimedia CC
Miniatuurvoorbeeld
Netflix-stand op San Diego Comic-Con Int. 2017
© Gage Skidmore/Wikimedia CC

Videostreamingdienst Netflix heeft het beste kwartaal achter de rug sinds de begindagen van de coronapandemie. In de laatste drie maanden van vorig jaar kreeg Netflix er 13,1 miljoen abonnees bij, beduidend meer dan in de voorgaande perioden.

related partner content for mobile comes here

Alles bij elkaar telt Netflix nu meer dan 260 miljoen accounts. Dat is bijna dertien procent meer dan een jaar terug. Die flinke groei is onder meer te danken aan het beleid om het delen van accounts aan banden te leggen. Daardoor hebben meer mensen een eigen account geopend bij Netflix.

Kwartaalwinst verzeventienvoudigde

Ook probeert Netflix voortdurend zijn assortiment aan films en series te vernieuwen, om nieuwe klanten te lokken. Populaire titels van het afgelopen kwartaal waren onder meer de post-apocalyptische thriller Leave the World Behind en een documentaire over voetbalicoon David Beckham.

Al die groei levert ook veel geld op. De kwartaalomzet is opgelopen tot 8,8 miljard dollar, 12,5 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De kwartaalwinst verzeventienvoudigde zelfs tot 938 miljoen dollar. Daarmee staan de prestaties van Netflix in schril contrast vergeleken met veel van zijn concurrenten in Hollywood, die al een tijd worstelen met krimpende kabelnetwerken en onrendabele streamingdiensten exploiteren.

Netflix denkt wel dat het dit rappe groeitempo niet zal vasthouden. In het eerste kwartaal van 2024 worden niet zoveel nieuwe klanten verwacht als in de afgelopen drie maanden. Wel moet het mogelijk zijn om de klantenaanwas van het eerste kwartaal van vorig jaar te overtreffen. Toen ging het aantal abonnees met nog geen twee miljoen omhoog.

Miljarden voor worstelen

Netflix verdient nog steeds bijna al zijn geld aan mensen die betalen om films en tv-programma's 'on demand' te bekijken. Maar dat zal de komende jaren veranderen. Het bedrijf heeft miljoenen geïnvesteerd in videogames en heeft deze week weer een stap in een nieuwe richting gezet door een deal te sluiten om vanaf volgend jaar elke week live worstelen te streamen.

Vanaf volgend jaar heeft het streamingplatform de exclusieve rechten om het live-evenement Raw van World Wrestling Entertainment (WWE) tien jaar lang uit te zenden. Persbureau Bloomberg meldt op basis van ingewijden dat met de deal 5 miljard dollar (4,6 miljard euro) is gemoeid.

Netflix hoopt met het streamen van live-uitzendingen meer abonnees aan te trekken en de deal met WWE is de eerste grote stap op dat gebied. Raw is een terugkerend entertainmentprogramma waarin worstelaars showgevechten houden. De theatrale gevechten, die zo'n 1,5 miljoen kijkers trekken, waren onder andere een springplank van worstelaar Dwayne Johnson om een filmster te worden.

Raw is vanaf 1 januari 2025 voor Netflix-abonnees in onder andere de Verenigde Staten, Canada en Latijns-Amerika te zien. Tot die tijd zijn de uitzendrechten nog ondergebracht bij mediaconcern Comcast. Buiten de Verenigde Staten zendt Netflix alle andere WWE-shows uit. Daar zitten ook programma's bij waar worstelfans nu nog per aflevering voor moeten betalen, zoals WrestleMania. Netflix-abonnees hoeven daar niet extra voor te betalen.

(Bron: ANP / Redactie Adformatie)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in