Nederland wereldwijd 10de in groengedrag consumenten


Slechts 35 procent van de Nederlandse ondervraagden geeft aan dat zij liever producten en diensten afnemen van een milieubewuste organisatie. Dit terwijl meer dan de helft van de consumenten (53 procent) wereldwijd de voorkeur geeft aan producten en diensten van bedrijven met een milieubewuste reputatie. China, Australië en Canada hebben volgens het onderzoek de meest 'groene' populatie. Uit het onderzoek komt naar voren dat het groene beleid van een organisatie niet alleen belangrijk is voor consumenten, maar ook voor werknemers. Acht op de tien ondervraagde werknemers geeft aan dat ze het liefst werken voor een onderneming met een groen beleid. Opvallend is dat Nederlandse respondenten aangeven dat het uitstippelen van een groen beleid de verantwoordelijkheid van de overheid is en niet zozeer van het bedrijfsleven. Bijna de helft (48 procent) van de Nederlandse respondenten vindt dat de overheid het initiatief moet nemen om de effecten van de klimaatverandering te beperken. Slechts 18 procent vindt dat de consument zelf verantwoordelijk is en 15 procent van de Nederlandse respondenten legt die verantwoordelijkheid bij het bedrijfsleven.
Het wereldwijde onderzoek werd uitgevoerd door het onderzoeksbureau Ipsos MORI. Er werden 16.823 consumenten geïnterviewd in 15 landen om de houding en het gedrag van mensen ten opzichte van het milieu in kaart te brengen. De resultaten van het onderzoek zijn te vinden op www.tandberg.com/vcb/tandberg-green-survey.jsp.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid