Overslaan en naar de inhoud gaan

Mond-tot-mond of klassiek?

Wat is beter voor de customer equity van je bedrijf: klassieke marketing of mond-tot-mondreclame? Dat hangt af van het soort klanten…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het kan een lastig dilemma zijn: besteden we veel geld aan de 'normale' marketingactiviteiten die snel vruchten afwerpen, of kiezen we voor het goedkopere maar trage word of mouth-proces?

related partner content for mobile comes here

Uit internationaal onderzoek blijkt dat het antwoord op die vraag afhangt van het soort klanten waarnaar je op zoek bent. Wie behoefte heeft aan (nieuwe) klanten die op korte termijn profijt opleveren, is goed af met een oude vertrouwde marketingcampagne via tv, kranten, tijdschriften en andere massamedia. Dat kost een smak geld maar levert wel direct een bijdrage aan de klantwaarde van het bedrijf.

Wie de tijd heeft om zijn klantenbestand organisch te laten groeien en streeft naar meer customer equity - toename van de totale financiële waarde van de klantenportfolio op korte én lange termijn - is beter af met een ‘langzame’ word of mouth- campagne, aldus de onderzoekers. Startende bedrijven kunnen zich zo’n aanpak jammer genoeg vaak niet veroorloven.

Bron: Journal of Marketing Research

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in