Overslaan en naar de inhoud gaan

Ministerie haalt Donor-spotje van de buis

De Reclame Code Commissie heeft geoordeeld dat de Donor-commercial van het ministerie van Volksgezondheid, waarin wordt opgeroepen je als…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De commercial is in strijd met de goede smaak, ‘omdat van de spot de suggestie uitgaat dat het ‘risicovolle’ gedrag van de triatleet stoer is en een mens het uiterste uit zijn leven haalt als hij risico's neemt die zijn leven in gevaar brengen, neemt.’
De vindt de commercial daarnaast nodeloos kwetsend, omdat zij – anders dan het ministerie – van oordeel is dat ‘de getoonde beelden niet als fictieve situaties herkenbaar zijn. Daar waar de atleet de spoorwegovergang oversteekt op het moment dat de slagbomen sluiten en een trein met hoge snelheid nadert, wordt – ook door de geluiden – op realistische wijze een levensgevaarlijke situatie getoond.’

related partner content for mobile comes here

Schokeffect
Het is algemeen bekend dat dergelijke situaties in de praktijk ook voorkomen. Daarvoor wordt door de overheid zelfs regelmatig gewaarschuwd. De beelden brengen zowel bij machinisten als bij andere groeperingen in de samenleving die betrokken zijn (geweest) bij ongelukken op het spoor een schokeffect teweeg. Van de overheid had mogen worden verwacht dat zij met deze gevoelens rekening zou hebben gehouden, oordeelt de Commissie.
Het spotje van verdwijnt zo snel mogelijk van de televisie. ‘Wij leggen ons neer bij de uitspraak van de Reclame Code Commissie’, aldus een woordvoerster van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in