Ministerie haalt Donor-spotje van de buis
De commercial is in strijd met de goede smaak, ‘omdat van de spot de suggestie uitgaat dat het ‘risicovolle’ gedrag van de triatleet stoer is en een mens het uiterste uit zijn leven haalt als hij risico's neemt die zijn leven in gevaar brengen, neemt.’
De Commissie vindt de commercial daarnaast nodeloos kwetsend, omdat zij – anders dan het ministerie – van oordeel is dat ‘de getoonde beelden niet als fictieve situaties herkenbaar zijn. Daar waar de atleet de spoorwegovergang oversteekt op het moment dat de slagbomen sluiten en een trein met hoge snelheid nadert, wordt – ook door de geluiden – op realistische wijze een levensgevaarlijke situatie getoond.’
Schokeffect
Het is algemeen bekend dat dergelijke situaties in de praktijk ook voorkomen. Daarvoor wordt door de overheid zelfs regelmatig gewaarschuwd. De beelden brengen zowel bij machinisten als bij andere groeperingen in de samenleving die betrokken zijn (geweest) bij ongelukken op het spoor een schokeffect teweeg. Van de overheid had mogen worden verwacht dat zij met deze gevoelens rekening zou hebben gehouden, oordeelt de Commissie.
Het spotje van verdwijnt zo snel mogelijk van de televisie. ‘Wij leggen ons neer bij de uitspraak van de Reclame Code Commissie’, aldus een woordvoerster van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid