Overslaan en naar de inhoud gaan

Merknaam moet juiste klank hebben

Op zoek naar een naam voor een nieuw merk of product? Hou rekening met de kracht van de klank.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Klanksymbolisme wordt het genoemd, het verschijnsel waarbij mensen een naam of woord bepaalde eigenschappen toedichten op grond van de klank die het heeft. Onderzoek heeft aangetoond dat dit mechanisme - want dat is het: een automatisch optredend proces - grote invloed kan hebben op de manier waarop consumenten een merk c.q. product beoordelen en op de beslissing om het al dan niet te kopen. Zo bleek bijvoorbeeld dat voor een fictief ijsmerk de naam ‘Frosh’ het beter deed dan ‘Frish’, omdat aan de eerste naam in sterkere mate eigenschappen als ‘romig’, ‘zoet’ en ‘vol’ werden toegedicht. Belangrijke informatie voor wie zich bezighoudt met het bedenken van merknamen. Want het is kennelijk niet alleen zaak om een naam te kiezen die congruent is met de productcategorie, maar ook één waarvan de klank de juiste associaties oproept.

related partner content for mobile comes here

Bron: Journal of Consumer Research

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in