Merendeel Britse consumenten tegen behavioural targeting


De onderzoekers ondervroegen 2000 Britten. Meer dan de helft, 53 procent, zou -als dat mogelijk was- zich uitschrijven voor uitingen die geplaatst zijn met de hulp van behavioural targeting-technieken.
De houding geldt voor alle leeftijdsgroepen. In de groep 18 tot 24 jaar ligt het percentage op 53 procent, in de groep 25-34 op 52 procent, in de groep 35-44 op 50 procent en in de groep 45-54 op 54 procent. Edward Tijdink, managing partner Addvantage Media, tegen Marketing Week: 'Verrassend dat ook jonge consumenten sceptisch zijn. Misschien omdat ze internet als hun domein zien. Marketeers dienen zeker serieus met deze gevoelens om te gaan. Jonge consumenten zijn immers de consumenten van de toekomst.'
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSOverige resultaten:
- Bij 37 procent van de respondenten daalt een merk sterk in hun achting als deze via een online advertentie een trackingtool op hun pc zou achterlaten.
- 45 procent van de respondenten zegt nog nooit een relevante online uiting te hebben gezien op basis van hun surfgedrag
- 31 procent denkt dat ze hebben ervaren dat een uiting verscheen naar aanleiding van hun surfgedrag. In de groep 18-25 jaar ligt dat percentage op 51 procent, de groep 25-34 op 44 procent.Marketeers zouden naar hun gezond verstand moeten luisteren als het gaat om behavioural targeting, aldus Tijdink: ‘Behavioural targeting moet technology-enabled zijn, niet technology-led'.’ Recent moest retailer Marks&Spencer zijn verontschuldigingen aanbieden aan een moeder die een champagne-uiting op een kinderwebsite terug zag komen, nadat de moeder had gezocht naar champagne-aanbiedingen. Tijdink: ‘Je kunt niet alleen naar het surfgedrag van gisteren kijken en aannemen dat een consument vandaag nog hetzelfde denkt, of dat de consument die vandaag achter de pc zit dezelfde is als gisteren. Bij behavioural targeting gaat het erom de juiste boodschap naar de juiste persoon te krijgen, op de juiste tijd. Ook bij behavioural targeting draait om traditionele marketingwaarden.’ Bron: Marketing Week
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid