‘Nederlandse consument is niet avontuurlijk’
Het onderzoek werd voor de tiende maal gehouden onder ruim 32.000 consumenten in zestien Europese landen. ‘Voor marktleiders blijkt Nederland een ideaal land; wij zijn niet van die avontuurlijke consumenten,’ concludeert Oele Steenks, hoofdredacteur van Reader’s Digest in de Benelux.
Nivea mag worden gezien als het meest betrouwbare Europese merk dat nummer één werd in de productcategorie huidverzorging in alle deelnemende landen. In Nederland kon aan 38 merken het predikaat Meest Betrouwbare Merk worden uitgereikt. De Nederlandse merken Becel (63%), Alpro soya (51%), Rabobank (49%), Gazelle (43%), V&D (40%) en Ziggo (40%) kregen de meeste stemmen in hun productcategorie.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaNederlandse consumenten laten zich klaarblijkelijk bij hun merkbeleving minder beïnvloeden door prijsaanbiedingen dan gedacht op basis van de dagelijkse aanbiedingen en prijsknallers in de supermarkt en op de winkelvloer.
Het European Trusted Brands onderzoek laat haarfijn zien in welke productcategorieën marketingprikkels relatief meer effect sorteren, doorgaans als uitkomst van heftige concurrentie in de markt. Bij de mobiele telefoons is het vertrouwen in Nokia nog steeds hoog, maar constateert Reader’s Digest een daling in het aantal stemmen van 62 naar 50 procent. In de categorie Telecom-aanbieders wint KPN wederom, maar ook hier met een reductie van 12 procent (van 50 naar 38 procent). Kellogg’s blijft de topper voor ieders ontbijt, maar het vertrouwen daalt van 39 naar 28 procent. De winnende merken boekten kleinere winstpercentages afgezet tegen de scores in 2009. Visa klimt bijvoorbeeld van 38 naar 42 procent en Ariel gaat van 27 naar 29 procent.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid