Overslaan en naar de inhoud gaan

Meer meten met Google Analytics Events

Met Google Analytics heb je de mogelijkheid om je website te monitoren.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wat zijn de meest bezochte pagina’s, hoelang blijft iemand op de website, waar komen mijn bezoeker vandaan, etc.Maar soms wil je verder gaan dan de standaardmetingen die Google je toont. Daarom kan er binnen Google Analytics gebruik worden gemaakt van Events. Deze functionaliteit is al sinds 2009 beschikbaar maar is het waard om nog een keer aan te stippen, omdat het een gauw vergeten onderdeel van Analytics is.

related partner content for mobile comes here

Wat kun je met Event Tracking?
Met het gebruik van Events kunnen acties, die niet gelogd worden met de standaard Analytics functionaliteit, wel gelogd worden. Voorbeelden van acties zijn: 

- Muis klikken

- Flash onderdelen

- Ajax technieken

- Video start/stop acties

 

Doordat deze informatie gelogd kan worden, is het mogelijk om veel meer statistieken over je website te verzamelen. Zo kun je bijvoorbeeld je zoeksysteem optimaliseren door te meten op welke filters de gebruiker klikt, maar ook bijhouden hoe vaak een bepaalde video bekeken wordt. Een mooie bijkomstigheid is dat het Eventssysteem ook het tracken van Apps ondersteund. Voor zowel Android als iOS is er een SDK, een interface waar een programmeur tegenaan kan ontwikkelen, die gebruikt kan worden om acties van de app te loggen.

Natuurlijk is er al een legio aan andere systemen dat dit ook faciliteert. Maar in een aantal situaties kan het handig zijn om de App statistieken beschikbaar te hebben in Analytics, waar ook de website statistieken al worden bijgehouden.

Wat wordt er bijgehouden per Event Tracking?
Per Event Tracking moet er een categorie opgegeven worden. Met deze categorie kunnen gelijksoortige trackings gegroepeerd worden. Bijvoorbeeld alle trackings van een zoeksysteem, of alle adds trackings.Verder moet de actienaam ingegeven worden van het event, dit kan eventueel nog verduidelijkt worden  met het label veld. Als laatste kun je een waarde opgeven, zodat je de verschillende trackings kunt vergelijken op waarde, en als laatste worden de aantal per tracking natuurlijk bijgehouden.

Het opzetten van een Event tracking is relatief simpel. Het wordt ondersteund door zowel de Classic Google Analytics als de Universal Google Analytics. Op deze pagina wordt netjes uitgelegd hoe je dit opzet:

Nadat de Event Trackings zijn toegevoegd vind je de verzamelde informatie terug in Google Analytics onder Gedrag en vervolgens Gebeurtenissen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in