Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Die klagende Calimero-vakgenoten, ik neem ze niet meer serieus’

De ergernissen van Ron van der Jagt.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Geregeld peilt CommunicatieOnline het humeur van een bekende vakgenoot. Waar maakt die zich boos over? We benaderden Ron van der Jagt, die enkele jaren geleden besloot het alleen nog te hebben over zaken die inspiratie en positieve energie opleveren. ‘Dat is ook precies wat ik anderen probeer te bieden, persoonlijk en professioneel. Ik ben van de oplossingen en opgewekte geluiden.’

related partner content for mobile comes here

Toch zijn er, in zijn rol als voorzitter van de beroepsorganisatie Logeion, momenten dat hij zich stoort aan berichten over het vak. Op verzoek en onder lichte druk van CommunicatieOnline maakte hij daarom een uitzondering. Zijn top-3:

1. ‘Communicatie is gewoon een praktisch vak’  

Als ik dit hoor lopen de rillingen over mijn rug. Natuurlijk kent het communicatievak ook een ambachtelijke en uitvoerende kant.  En laat er geen misverstand over bestaan: die praktische kant is bijzonder belangrijk. Een goede strategie bewijst zich immers in vakkundige executie. Maar als communicatie enkel en alleen een praktisch vak zou zijn, kan ons hele vakgebied morgen integraal naar India worden uitbesteed.

Gelukkig weten we beter. Van afdelingen communicatie wordt verwacht dat ze op drie niveaus excelleren: Reputatie, Regie en Realisatie.

2. ‘Communicatie wordt niet serieus genomen’

Dit kom ik ook al jaren tegen: vakgenoten die publiekelijk consequent uitdragen dat het allemaal kommer en kwel zou zijn in ons vakgebied. Deze mensen maken onbedoeld vooral duidelijk, dat zij niet in staat zijn onderscheid te maken tussen een collectief probleem en een individuele frustratie. Sommigen maken het zelfs zo bont dat ze actiegroepen oprichten om uit te dragen dat &;wij&; ons in een permanente crisis bevinden.

Het netto-effect van dergelijk geklaag is dat de vakgenoten in kwestie uiteindelijk vooral zelf niet meer serieus worden genomen. Overigens heb ik al eerder mijn pijlen gericht op dit hardnekkige fenomeen van &;gepiep&;, onder andere via de veelbesproken column ;Beyond Calimero&;. 

3.’Communicatie is geen duidelijk afgebakend domein’

Veelvuldig hoor je ook het terugkerende &;probleem&; dat we geen scherp en helder afgebakend vak hebben, en  te veel specialismen. Waarbij veelal in één adem de vergelijking wordt gemaakt met beschermde beroepen zoals accountants en artsen, zonder de nadelen van die beschermde status te benoemen.

De vergelijking gaat overigens volledig mank. Het communicatievak kun je immers beter vergelijken met andere vrije beroepen óf met de complete medische beroepsgroep. Zoals in de meeste beroepsgroepen zien we ook in de medische wereld dat bijvoorbeeld het eervolle vak van wijkverpleegkundige een andere positie heeft dan de neurochirurg.

Wat mij betreft mogen wij ons gelukkig prijzen met een veelkleurig vakgebied met tal van specialismen en stromingen, dat professioneel gezien volop in ontwikkeling is. Door de komst van sociale media en alles wat online is, zijn zowel het medialandschap als de manier waarop organisaties communiceren fundamenteel veranderd. Dat biedt een wereld aan mogelijkheden. Mijn motto in dit verband: &;Communicatie als vaardigheid is van iedereen. Communicatie als vak is voor professionals&;.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in