Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketing niet meer leidend bij bureau-onderhandelingen

Marketeers zijn steeds minder betrokken bij de contractonderhandelingen met bureaus. Aldus nieuw onderzoek.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Die onderhandelingen vallen steeds vaker onder de verantwoordelijkheid van inkoopteams.

related partner content for mobile comes here

De wereldwijde federatie voor adverteerders (waar bedrijven als Coca-Cola, McDonalds en Unilever bij zijn aangesloten)  ondervroeg 43 van zijn leden voor zijn .

Wat blijkt: in slechts 6 procent van de gevallen is het marketingteam geheel verantwoordelijk voor de contractonderhandelingen met bureaus.

Aan de andere kant zijn ook maar in 11 procent van de gevallen de inkoopteams geheel verantwoordelijk voor het gehele onderhandelingstraject.

Bij 51 procent is inkoop leidend, waarbij ze ondersteuning krijgen van marketing en finance. Een stijging van 8 procentpunt ten opzichte van 2011, toen dezelfde vraag gesteld werd.

Het aantal gevallen waarin marketing leidt, is 20 procent. Een daling van 6 procentpunten ten opzichte van 2011.

De overige 6 procent antwoordde er geen formeel traject voor te hebben.

Ondanks dat inkoop de leiding heeft overgenomen, merken de onderzoekers op dat er steeds vaker performance-based elementen in de contracten worden opgenomen. In 11 procent van de gevallen tegen 7 procent in 2011. Nog niet zo heel veel, maar 37 procent zegt van plan te zijn om deze elementen in de toekomst toe te voegen.

36 procent antwoordde dat men mogelijkheden voor ‘value-based’ compensatie aan het onderzoeken is.  66 procent denkt erover om het bureau-inkomen nauwer te koppelen aan de performance.

Bron: Marketingweek

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in