Makro vernieuwt strategie en komt met webshop
Makro verdiept hiermee de strategie die vorig jaar werd ingezet, waarbij de winkels worden omgebouwd tot conceptenvestiging, en er meer aandacht is voor advies. Deze strategie heeft tot en met het derde kwartaal van dit jaar echter nog niet geleid tot omzetgroei.
De 3 vernieuwingen moeten voor een versnelling gaan zorgen, aldus Xavier Thiry, marketing director Makro. ‘De focus die we nu hebben, is in lijn met de strategie. De food-onderdelen gaan goed, daar hebben we marktaandeel gewonnen. De markt voor non-food is echter moeilijk op dit moment. Dat zie je ook aan andere partijen.’
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaCampagneleider fondsenwerving
Natuur & Milieu
MakroXtra
Eerste onderdeel van de nieuwe strategie is het platform MakroXtra, dat extra diensten en voordelen voor ondernemers biedt. Verschillende partners hebben zich bij het platform aangesloten. Zoals Qredits, dat microfinancieringen biedt en ondernemers adviseert. Algemeen directeur van de Makro, Jean-Pierre Bienfait, is één van de coaches, net als enkele andere Makro collega’s. Andere partners zijn Ziggo,Zakelijk, UPC Business, Didix, Ohra, Boedelbak, The Phone House en BBI Reizen. Thiry: ‘MakroXtra moet de waarde van de Makropas onderstrepen, waarbij klanten gebruik kunnen maken van additionele diensten.’
Daarnaast is er voor het eerst bij de Makro serieus aandacht voor e-commerce, met een webshop voor kantoren. Makro wil zich in de markt onderscheiden door ondernemers een combinatie van food en non-food aan te bieden, voor op het kantoor. In totaal 7000 items. De propositie lijkt succesvol: inmiddels hebben zich 100.000 klanten ingeschreven. Thiry: ‘Er is hier nog geen sterke online speler die de combinatie maakt van food en non-food.’
Derde onderdeel van de nieuwe strategie: Makro trainde het management van Makro in nieuwe vormen van leiderschap, waarmee zij medewerkers kunnen begeleiden in een transformatie naar mini-ondernemer. Om lokaal de ondernemer nog beter van dienst te zijn.
Makro Nederland is binnen moederorganisatie Metro Group de eerste ter wereld die deze transformatie ondergaat, aldus Makro.
De keuze voor deze drie vernieuwingen komt voor uit 5 trends die Makro onder zijn klanten signaleert: ondernemers ondernemen steeds meer 24/7, willen geld besparen, meer efficiëntie en gemak, men heeft behoefte aan bakens, en ondernemers willen diensten uitbesteden om zich nog meer met de kern van hun business bezig te kunnen houden. De economische crisis en nieuwe technologische mogelijkheden zijn de motor achter deze trends.
Online game
Inmiddels zijn 6 vestigingen omgebouwd tot een ‘conceptenvestiging’. Ondernemers in de buurt van de omgebouwde winkels in Best en Hengelo mochten meedoen aan een online game, waarbij ze virtueel konden shoppen in de nieuwe winkel, er waren vouchers te winnen van 5 tot 15 euro. De actie loopt nog, maar er komen al veel vouchers binnen, aldus Michel Brakenhoff, crm-manager bij Makro. De game is inmiddels 30.000 keer gespeeld.
Aanbiedingen op maat
Makro’s klantendatabase telt nu 1 miljoen klanten die minstens eenmaal per jaar iets kopen bij de Makro. Er worden 650.000 folders verspreid. Uitdaging is nu om gepersonaliseerde aanbiedingen te doen. Coupons die aansluiten bij interesses van de klant. Met een tweewekelijkse folder is dat echter makkelijker gezegd dan gedaan, aldus Brakenhoff: ‘Het is complex. Je kunt niet met een gepersonaliseerde aanbieding komen die al in de folder staat. Er zijn stappen gedaan wat betreft segmentatie, maar we moeten groeien wat betreft interne capaciteit.’
Metro heeft bepaald dat Makro Nederland binnenkort een pilot zal draaien met data-adviesbureau Emnos, waarmee DM en segmentatie een verdere boost zal krijgen. Brakenhoff: ‘Het is lastig, deze specifieke kennis bestaat niet op de markt.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid