Het mobile- en social media gebruik van Suriname


Sinds kort geef ik met mijn bedrijf Mobile Marketing Nederland advies aan het nieuwe Surinaamse mobiele kortingsplatform IDEALshoppen van Mi2. Volgende week ga ik met Jesse Goedel van social media bureau WeDigital op bezoek om op gebied van mobile marketing strategie en social media advies te geven om een verdere uitrol met nabij gelegen landen te realiseren. Suriname is verwantschapsland van Nederland en het enige Nederlands sprekende land van Zuid Amerika. Hierbij neem ik het digitale media gebruik van dit land onder de loep.
Het medialandschap in Suriname is totaal anders dan Nederland. Uiteraard spelen de ligging en het aantal inwoners (560.000) daar een belangrijke rol in.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Telecompenetratie
Op gebied van telecom zijn er in Suriname drie spelers: Telesur (overheid is eigenaar), Digicel (ook actief in Caribisch gebied) en het kleinere Uniqa van Intelsur en United Telecommunications Services (UTS). De mobiele penetratie is met 137% in Suriname opmerkelijk hoog. Veel Surinamers hebben abonnementen bij drie verschillende providers. Terwijl de mobiele penetratie zeer hoog is, blijkt de internet penetratie in Suriname voor een Zuid Amerikaans land juist relatief laag te liggen. 130.000 huishoudens, waarvan circa 25% internet thuis hebben. De rest heeft toegang via werk, smartphone en internet cafés. Dit lage percentage zal te maken hebben met de infrastructuur, die buiten steden niet optimaal is.
Smartphones
In Nederland heeft Android en iPhone gezamenlijk een smartphone marktaandeel van circa 90%. Blackberry is hier de laatste twee jaar in snel tempo onder de 6 % gezakt. In Suriname daarentegen is BlackBerry far out de belangrijkste smartphone. Zo'n 20% van de Surinamers bezit een Blackberry, waarvan 75% over internet via EDGE beschikt. Android en iPhone zijn upcoming, maar hebben een zeer beperkt marktaandeel. Dit zal ondermeer komen dat het 3G netwerk nu pas goed wordt uitgerold en de snelheid daarvan stapje bij stapje beter aan het worden is.
Social Media
Het social media gebruik in Suriname bestaat voornamelijk uit Facebook. Meer dan 100.000 Surinamers zijn Facebook lid, oftewel 22 % van de bevolking (64 % van de online populatie).
In Nederland is 44% van de bevolking Facebook gebruiker(49% van de online populatie).
Mobile Marketing Bureaus
Er zijn in totaal twee bureaus op mobile marketing actief. Dit lijkt begrijpelijk op een totale bevolking van 560.000 mensen, maar is relatief weinig ten opzichte van Nederland, waar circa 250 mobiele bureaus actief zijn met merken. Daarnaast ligt er nog een enorm potentieel, wanneer je Aruba, Bonaire, Curacao en St. Maarten (zo'n 300.000 inwoners) hierin meeneemt.
MobileMarketing.nl 2012
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid