Overslaan en naar de inhoud gaan

'Maak reclamebudget dranksector openbaar’

Minister Klink (volksgezondheid) moet de Nederlandse alcoholindustrie aanzetten tot openheid over de bedragen die zij per jaar uitgeeft aan…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Stap verwijst naar een soortgelijk plan in Australië, waar een landelijke organisatie aanstuurt op verplichte openbaarmaking van de bestedingen van alcoholfabrikanten. In de VS is de industrie wettelijk verplicht de budgetten te publiceren.

related partner content for mobile comes here

Volgens Stap zijn de bestedingsgegevens deels te koop bij gespecialiseerde bureaus, maar zou niet alle informatie tegen betaling verkrijgbaar zijn. Zo is er geen openheid over sponsoring van evenementen op het gebied van sport en films. Om een beeld te krijgen van de marketingbudgetten van de industrie is een publicatieplicht nodig, aldus Stap.

Het instituut krijgt van het ministerie subsidie voor het structureel volgen van de marketingactiviteiten van de alcoholindustrie in Nederland. Volgens Stap besteden alcoholfabrikanten tientallen tot honderden miljoenen euro’s per jaar aan reclame en marketing. De reclame draagt volgens het instituut bij aan het vroeger beginnen met drinken door jongeren. Dit blijkt ook uit wetenschappelijk onderzoek.

De alcoholbranche, verenigd in de stichting Verantwoord Alcoholgebruik (Stiva), ontkent dat er wetenschappelijk bewijs is dat alcoholreclame aanzet tot alcoholmisbruik. De organisatie voelt niets voor het publiceren van bedrijfsgegevens, omdat dit de concurrentiepositie van de fabrikanten raakt. 'We wachten de reactie van de minister af', zegt Stiva-directeur Peter de Wolf.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in