Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument besteedt minder aan entertainmentproduct

De markt voor entertainmentproducten is in de eerste helft van 2009 licht gekrompen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit ondanks het succes van nieuwe producten zoals Blu-ray, downloads en games. De illegale parallelmarkten en het teruglopende consumentenvertrouwen zijn hier debet aan. Consumenten besteedden in de eerste helft van het jaar 378 miljoen euro aan de aanschaf van muziek, dvd’s en games. Dat is 4,5 pct minder dan in de eerste helft van 2008, meldt de NVPI, de brancheorganisatie van de entertainmentindustrie audio, video, interactief.

related partner content for mobile comes here

De filmliefhebber geniet van films met een superieure beeldkwaliteit dankzij Blu-ray. Er werden meer dan 300.000 stuks aangeschaft. Dat is drie keer zoveel als in de eerste helft van 2008. De markt voor films en tv-series is in zijn geheel nagenoeg stabiel. Dat betekent dat het ‘fysieke product’ nog niets aan populariteit heeft ingeboet, concludeert de NVPI. Gezien de releases die voor het najaar voorzien zijn verwacht de branchevereneging dat de groei van Blu-ray zich in 2009 zal voortzetten. Goed verkopende titels in het eerste halfjaar van 2009 zijn ‘Quantum of Solace’, ‘Bolt’ en het Nederlandse ‘Oorlogswinter’.

De digitale ontwikkelingen hebben de manier waarop muziekmaatschappijen hun producten distribueren en artiesten hun fans bereiken, veranderd. Het aanbod is tegenwoordig volledig ‘multichannel’. Inmiddels wordt zo’n 15 pct van de omzet van maatschappijen gegenereerd uit verschillende vormen van digitale exploitatie. Daaronder vallen verkopen van downloads, maar ook licenties voor streaming en ‘ad-supported’ diensten. Maar de digitale markt lijkt vooral een markt voor het ‘proberen’ van muziek. Ruim 95 pct van de albums wordt namelijk op cd verkocht. Voor singles heeft digitaal wel de overhand.

De gamesmarkt groeit niet meer. De software voor ‘next-gen home consoles’ (PS3, Wii, Xbox) neemt inmiddels een marktaandeel van 27 pct in. De verwachting is dat 2009 in afzet met groei zal afsluiten doordat de consoles in prijs dalen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in