Klant bepaalt de prijs


De Iridium was in technisch opzicht subliem. Het mobiele systeem was overal ter wereld te gebruiken en veel betrouwbaarder dan de gangbare mobiele telefoons. Toch werd het een commerciële flop, en dat kwam vooral door de prijs. Bovenop de hoge aanschafkosten voor de hardware kwam nog eens een beltarief van zeven dollar per minuut, en dat wilden maar weinig klanten betalen. De Iridium is een extreem voorbeeld, maar het laat zien wat er vaak mis gaat bij het ‘prijzen’ van innovaties. De fabricagekosten zijn de leidraad, daar wordt een marge bovenop gezet en wat daaruit rolt, is de verkoopprijs. Met denken vanuit de klant heeft dat niets te maken. Hoe moet het dan wel? Eerst dient bepaald te worden wat het geboden voordeel de klant waard is. Daarbij is natuurlijk ook de marktsituatie van belang: hoe zijn de alternatieven geprijsd, en hoe lang zal het duren voordat andere bedrijven met een me-too product komen? Maar in alle gevallen moet de klant het uitgangspunt zijn. Het gaat erom wat hij wil betalen, en niet wat het bedrijf heeft geïnvesteerd.
Bron: Marketing Management
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid