Overslaan en naar de inhoud gaan

Klant bepaalt de prijs

Het succes van een nieuw product staat of valt vaak met de prijs. Toch denken bedrijven te weinig na over hun prijsbeleid. Terwijl het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Iridium was in technisch opzicht subliem. Het mobiele systeem was overal ter wereld te gebruiken en veel betrouwbaarder dan de gangbare mobiele telefoons. Toch werd het een commerciële flop, en dat kwam vooral door de prijs. Bovenop de hoge aanschafkosten voor de hardware kwam nog eens een beltarief van zeven dollar per minuut, en dat wilden maar weinig klanten betalen. De Iridium is een extreem voorbeeld, maar het laat zien wat er vaak mis gaat bij het ‘prijzen’ van innovaties. De fabricagekosten zijn de leidraad, daar wordt een marge bovenop gezet en wat daaruit rolt, is de verkoopprijs. Met denken vanuit de klant heeft dat niets te maken. Hoe moet het dan wel? Eerst dient bepaald te worden wat het geboden voordeel de klant waard is. Daarbij is natuurlijk ook de marktsituatie van belang: hoe zijn de alternatieven geprijsd, en hoe lang zal het duren voordat andere bedrijven met een me-too product komen? Maar in alle gevallen moet de klant het uitgangspunt zijn. Het gaat erom wat hij wil betalen, en niet wat het bedrijf heeft geïnvesteerd.

related partner content for mobile comes here

Bron: Marketing Management

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in